Et stort antall kosmetikk- og pleieprodukter innholder hormonforstyrrende stoffer. Forskning antyder at stoffene bl.a. kan føre til tidlig pubertet hos unge jenter, misdannede kjønnsorganer og en rekke andre komplikasjoner.
Hvordan kan du ta avstand fra produkter som innholder disse stoffene når informasjonen både er sparsom og vanskelig tilgjengelig? Og hvordan kan du utøve press på produsentene for å tvinge produktene av markedet?
Vi fant ut at en tradisjonell opplysningskampanje som advarer mot stoffer som man knapt klarer å uttale, langt mindre huske, ikke ville løse problemet. Derfor lanserte vi «Hormonsjekk». En applikasjon til smart-telefonen som ved hjelp av en strekkodeleser lar deg kontrollere produktene allerede i butikkhylla, før du kjøper dem.
Kampanjen førte til et enormt engasjement. Kosmetikk-industrien svarte med motkampanjer og trusler om å anmelde applikasjonen til Apple. Dette medbrakte motsatt effekt og engasjementet steg ytterligere. Nå har flere store aktører valgt å fase ut farlige produkter som et resultat av kampanjen.
Involverte byråer
TRY Apt
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2011 Samfunn