Mr Stabæk i reklame for Vålerenga

Ingebrigt Steen-Jensen stiller opp. Det samme gjør Ålesund-patriot Terje Sporsem. Listen med kjente Vålerenga-uvenner som heier på klubben blir stadig lengre.

18971 d32fd original
18972 54ada original

Det er litt sensasjonelt at kjente supportere fra andre klubber stiller opp og sier de heier på en annen klubb, men grunnen er det store sosiale engasjementet til Vålerenga i Oslo. Først ute i kampanjen fra Futatsu Industries var Tone Damli. Nå følger Stabæk-patriot Ingebrigt Steen-Jensen og Ålesund-fan Terje Sporsem.

Prosjekter som Vålerenga Mot Rasisme som har pågått i over 15 år har blitt en modell for flere klubber rundt i Europa. Jobbsjansen, der marginaliserte unge får en mulighet til å komme seg inn på jobbmarkedet, både gjennom klubben og samarbeidsbedriftene til Vålerenga har også vært en institusjon i flere år. I tillegg er Oslo-klubben en av de største innen breddeidrett for barn og unge, samt at VIF har topplag i både fotball, hockey, basket, vollyeball og håndball.

Klubbens ukjente sider. Futatsu Industries har valgt å fokusere mer på disse sosiale og ukjente sidene for at flere Oslo-boere skal få øynene opp for klubben, men tror ikke folk kommer på fotballkamp sånn umiddelbart bare fordi Vålerenga har et bredt sosialt engasjement. Men poenget er at flere begynner å skjønne at dette er en klubb litt utenom det vanlige.

Hvis folk som Tone Damli, Ingebrigt og Terje Sporsem mener det er ok å støtte Vålerenga, til tross for sin hjertelige patriotisme for en annen klubb, da kan kanskje du som vanlig Oslo-boer gjøre det samme, sier kreatør Lina Nordland.

Til tross for å være en av landets største og bredeste klubber, er det ikke mange som vet at Vålerenga alltid har vært basert på en «alle for en» kultur, der likhet og solidaritet er viktige grunnpilarer. Dette strekker seg helt tilbake til da klubben var drevet av entusiaster på Oslos «verste» østkant, der fattigdom og sosial segregering var daglige utfordringer.

Historisk grep
. Vi har en stund jobbet med problemstillingen rundt alle innflytterne i Oslo og den utfordringen det er å få folk som egentlig heier på en annen klubb, og føler tilhørighet til en annen by eller land, til å bry seg om en tydelig Oslo-klubb, sier kreativ leder Aris Theophilakis.

Det er ikke ofte at kjente patrioter stiller opp for en klubb de i prinsippet «hater», ja jeg vil faktisk kalle det historisk. Det morsomme er at de ikke har vært vanskelig å be. De får jo ikke akkurat noe honorar for å stille opp, for å si det sånn, avslutter han, og kan avsløre at flere kjente utenbyspatrioter står klare.

Involverte byråer

95031 b22ea original

Futatsu Industries