Prisvinnende og etterhvert så folkekjære Lars Vaular fortsetter å gå sine egne veier, denne gangen også utenfor det musikalske landskapet. Gjennom sin nylanserte digitale albumwebside www.1001hjem.no inviterer han lytteren inn i et univers hvor du kan dykke dypt ned i hver enkelt låt i form av illustrasjoner, noveller, bilder, musikkvideoer og mye mer.
Albumet er sålangt ikke utgitt. Den kommer først i sin helhet den 11. oktober. Hver fredag siden 20. september har nye kapitler på nettstedet gitt tilgang til nye låter fra albumet (hver enkelt låt har sin egen side på www.1001hjem.no). Portalen fungerer som et moderne digitalt platecover, men med enormt mye bonusmateriale, det være seg noveller, bilder, demoversjoner av låter, musikkvideoer, intervjuvideoer og mye mer.
Omfattende og utfordrende
Design og illustrasjon er av Mikael Fløysand, mens websiden er programmert av Magnus Holder Bjørk i Værsågod.
– Jeg har jobbet med Lars på utgivelser tidligere, men dette er uten tvil det mest utfordrende og omfattende vi har gjort sammen, forteller Fløysand.
– Dette er ikke bare et platecover, men et levende visuelt univers for albumet med egne illustrasjoner for hver enkelt låt. Jeg og Lars har jobbet tett sammen med idéene til hvor de ulike låtene kan utspille seg, og endt opp med et variert spekter av illustrasjoner som formilder de ulike låtenes stemninger. Detaljrikdom og nettopp stemning har vært hovedfokuset, og hver illustrasjon har både åpenbare og subtile referanser til låten den hører til. De virkelig spesielt interesserte kan gå dybt inn i detaljene og oppdage en masse referanser, samtidig som man kan få masse ut av det visuelle universet uten at man nødvendigvis må nilese tekstene, sier han.
Bak prosjektet står MER AS og MER Musikk AS, et nyoppstartet management og plateselskap som huser artister som Vinni, Timbuktu, Kaveh, Sandra Lyng, Sandra Kolstad, Lars Vaular og mange flere.
Unikt samspill
Live Julianne Kostøl McKay, Head of Digital, Universal Music AS, mener prosjektet er noe av det mest spennende hun noengang har jobbet med i selskapet
– Samspillet mellom 1001hjem.no, Spotify, Wimp og Itunes er unikt. Her skaper Lars et univers som alle lyttere, uansett hvilken tjeneste de foretrekker, kan ta del i. En langsiktig plan som omfatter flere medier og oppfordrer til interaktivitet. Slik må man tenke i 2013, sier Kostøl McKay