Dette er fonten «ultima 1927»

Arbeid av NODE Berlin Oslo

Fra sitt kontinuerlige arbeid med retningen på årets festivalprofil presenterer Ultima-festivalen sin nye font, «ultima 1927».

NODE Berlin Oslo har vært ansvarlige for Ultima-festivalens visuelle identitet siden 2009. Grafisk designer Anders Hofgaard forteller om tankene bak designet til Ultima/Nordic Music Days.

– Da vi ble spurt om å utvikle en ny identitet for Ultima i 2012, valgte vi å fokusere på samtidsmusikkens røtter i den tidlige, eksperimentelle fasen av modernismen. Vi var fascinert av de tidlige utkastene til Paul Renners Futura font – en av de mest vellykkete skrifttypene som er forbundet med «Neue Typographie» bevegelsen.

Den tidligste versjonen av Futura, som ble lansert i 1927, inneholdt alternative, radikalt nye utforminger av bokstaver som «a», «m» og «r» – basert på geometriske designprinsipper – et brudd med de tradisjonelle formene som stammer fra håndskrift og kalligrafi.

– Den første digitaliserte skrifttypen vi testet til Ultima-identiteten het «Futura Classic», et navn vi syntes var svært passende for en samtidsmusikkfestival. Futura Classic var imidlertid ikke spesielt godt tegnet og vi endte opp med å bruke The Foundrys Archetype Renner.

– Nylig ble vi kontaktet av den østerrikske skriftdesigneren Stefan Ellmer som hadde jobbet med en versjon basert på Renners aller tidligste utkast til Futura. Her var eksperimenteringen, oppdagelsene og det upolerte enda mer tilstede, og vi benyttet anledningen til å utvikle en skreddersydd skrifttype – «ultima 1927» som legger grunnlaget for den visuelle identiteten for Ultima og Nordic Music Days 2014.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.