Erstatter flagget på brystet

Ja vi elsker: Norges Fotballforbund (NFF) lanserer nytt landslagscrest.

55073 ba805 original
55076 dc82a original
Innovasjonsdirektør Øystein Hagen, strategisk rådgiver Eirik Langås, administrerende direktør Jannicke Øiaas, prosjektleder Hilde Bjerkan, kreativ leder Mathias Disen, senior designer Caroline Heibo og planner John Fielding. Foto: SDG

«Å spille med flagget på brystet!» er kronen på en norsk fotballkarriere. Å stå på gressmatten, sammen med de 10 andre på laget og synge nasjonalsangen, mens et fullsatt Ullevaal synger med.

Det nye crestet, som det heter på fagspråket («hjelmtegn» er et norsk alternativ), bygger videre på norsk fotball-historie. Når Norges Fotballforbund (NFF) nå erstatter flagget på brystet med et nytt, tar det med seg elementer fra NFFs over 100 år gamle historie. Det henter inspirasjon fra den tiden da landslagsspillerne spilte med Norges Riksvåpen på brystet og ivaretar verdien av å spille med nettopp flagget på brystet. Crestet skal brukes både av kvinne- og herrelandslaget samt aldersbestemte landslag.

Et felles bilde

Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF) ønsker å styrke norsk fotball gjennom et felles prosjekt som handler om å skape et felles bilde av hva norsk fotball står for. Scandinavian Design Group (SDG) bistår NFF i denne prosessen i samarbeid med Norsk Design- og Arkitektursenter.

– Denne oppgaven har vært som skapt for oss i SDG, sier Jannicke Øiaas, administrerende direktør i Scandinavian Design Group.

– Vår satsing på å utvikle nye tjenester ved å kombinere design- og vekstprosesser har vist seg å treffe en nerve. Merkevarer skal ikke bare forvaltes, de skal også utvikles. Ved å kjøre kortsikt- og langsikt-prosjekter i parallell, kan vi hjelpe norsk fotball med akkurat det de har behov for.

Bare begynnelsen

Crestet er bare en liten del av prosjektet som omfatter både topp og bredde i norsk fotball. En ny merkearkitektur skal bidra til å tydeliggjøre roller og oppgaver og viser hvordan helheten kan bli større enn enkeltdelene. Prosjektet skal skape verdi for alle nivåer av norsk fotball. Prosessen er en del av arbeidet med å tydeliggjøre og utvikle norsk fotballs identitet og omdømme, og skal også utvikle helt nye konsepter og tjenester for å sikre at fotballen igjen engasjerer vidt og bredt for fremtiden.

– Vi er ydmyke, men optimistiske overfor oppgaven. Fotball engasjerer bredt og betyr mye for mange. Vi vil skape ny vekst og nye opplevelser rundt norsk fotball, Hvilken rolle fotballen skal ta, og hvilke verdier fotballen skal formidle i fremtiden er viktige spørsmål, fotballen er en viktig samfunnsaktør, sier Øystein Hagen, innovasjonsdirektør i SDG, som har ledet prosjektet fra SDGs side.

– Og dette er bare begynnelsen.