Helt rått!

Arbeid av Qvisten Animation og Schjærven Reklamebyrå

Ny instore XXL identitet i samarbeid med Marcel Leliënhof.

Qvisten Animation fyller 20 år i bransjen. Det Oslo-baserte produksjonsselskapet er mest kjent gjennom figurer som Fantorangen, Pelle Politibil, Solan & Ludvig og Stratoskua, men selskapet har også gjort flere synlige konseptarbeid.  

Som nå nylig, da Schjærven Reklamebyrå inviterte Qvisten Animation til å samarbeide da de ble utfordret av sportskjeden XXL til å lage en fotomanér for deres instore bilder. 

Utfordringen de fikk gikk ut på å skape en helt ny visuell identitet for den populære sportsutstyrskjeden, gjennom egen illustrativ tolkning av ulike idrettsbilder, og med hensikt å dekorere XXL-butikker i alle de nordiske landene. 

I samarbeid med Schjærven tok også Qvisten med seg fotograf og tidligere samarbeidspartner Marcel Leliënhof i prosjektet.

Marcels fotografier kombinert med Qvistens kompetanse på illustrasjon og VFX la grunnlaget bak uttrykket. Lagvis oppbygde illustrasjoner ble bygget rundt fotografiene som ble skutt både i studio og på location. Det kreative teamet jobbet fram idèer basert på idretten som møter den mytologiske fantasien, og den kraften utøveren henter frem i seg selv for å yte sitt maksimale.

Cristina Moreno, Konseptsjef for XXL i Norden og pådriver for prosjektet sier seg veldig fornøyd med  resultatet.

– Rå energi og pur idrettsglede gjennom bilder som definitivt fanger oppmerksomheten din, sier hun.

– Det kler XXL å gå hardt ut og kommunisere rått! Vi har nå fått vår helt egen visuelle identitet, og har høstet mye ros for det ekstreme uttrykket Qvisten har fått frem i designet. 

– For oppdraget med å finne en instore profil var det spennende og ikke minst fruktbart å jobbe sammen med Qvisten for å ta det unike sportsøyeblikket til storformat i XXL sine varehus. De nyeste varehusene som har tatt profilen helt ut er som rene gallerier i råskap, forteller Fredrik Kiøsterud, rådgiver i Schjærven.

Ove Heiborg, produsent i Qvisten sier han gledet seg over utfordringen de fikk.

– XXL er en uredd kunde, og som lot oss få leke og utfolde oss med elementene, sier han. 

– Vi visste godt hvordan konstellasjonen Qvisten og Marcel fungerte fra tidligere samarbeidsprosjekter, så da vi fikk denne muligheten var jeg trygg på at resultatet ville komme til å bli både tøft og vakkert, og ikke minst oppfylle XXLs ønske om et tydelig og helt eget avtrykk.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.