Med Hurtigruten for gull

Et tett samarbeid mellom LOS&CO og Racecar for å utvikle filmer for Hurtigruten ga Norge det eneste gullet i ED Awards i Istanbul i helgen.

Hovedfilmen har vært utviklet for å beskrive Hurtigrutens sjel for potensielle gjester og Hurtigrutens ansatte på verdensbasis. Det samme fortellergrepet har vært benyttet på kortere reklamefilmer for TV og nett. Gullet ble tildelt den 2 minutter lange Explorer-filmen samt den første 30 sekunders reklamefilmen i kategorien Digital / Moving Image. Det var sendt inn bidrag fra 24 nasjoner i konkurransen.

– Filmene forteller om både en indre og en ytre reise, og legger vekt på å få frem den nye Explorer-satsningen til Hurtigruten. Dette er ingen enkel historie å fortelle med levende film, sier kreativt ansvarlige for Hurtigruten, Hans Christian Grønn og Jo Espen Johansen hos LOS&CO.

Racecar og LOS&CO og samarbeidet om å utvikle et helt særegent visuelt uttrykk for Hurtigruten. Resultatet er et 2D/3D animert og malt univers støttet av en voice fylt av undring og patos.

– Ved å heller illustrere idéen om en opplevelse, laget vi et malerisk univers for å fortelle om Norges viktigste turistattraksjon. Dermed kunne vi også fritt skape våre egne overganger fra scene til scene, og komponere opplevelsene med flytende overganger, sier regissørene Franck og Jeppe hos Racecar.

De korte reklamefilmene har vært vist på TV i både Norge og Sverige, samt vært brukt i bannere og på nett i Norden og gitt svært gode resultater for Hurtigruten.

Flere filmer og bakomfilmer finner du her.