Vil skape matro i landet

Mills lanserer film om spisefrustrasjon.

60919 1bd79 original

Det går knapt en dag uten at vi blir bombardert med diett-tips og motstridende kostholdsråd fra blogger, medieoppslag og nær omgangskrets. Nå har Trigger og Tangrystan laget en agendasettende film, med mennesker som forteller sine egne historier om hvor vanskelig mat er blitt i deres hverdag.

Filmen lanserer konseptet «matro», som handler om hvor stor og usunn del mat har fått i livet vårt, og at det nå er på tide å ta matroen tilbake.

– Ekspert-Norge har aldri vært større, og daglig knives det om å vinne frem med råd om hvordan vi skal leve livene våre, hva vi bør spise og hva som er sunt. Dette skaper forvirrede og usikre forbrukere, og tar motet fra folk. For mange har mat blitt en kilde til stress og uro i hverdagen, og vi vet ikke lenger hva som er sunt og godt for oss, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i mat- og merkvarehuset Mills.

På tide med Matro

For første gang på 130 år, skal Mills ut å kommunisere på vegne av selskapet. Tidligere har det tradisjonsrike selskapet, med base på Grünerløkka i Oslo, kun kommunisert gjennom merkene sine, som Mills kaviar, majones, Melange og Vita hjertego’, for å nevne noen.

– Forbrukerne våre forventer at vi tar et større samfunnsansvar og er tydelige på hva vi står for, og sammen med Trigger har vi i lang tid jobbet for å finne et initiativ som er både samtidsrelevant og større enn oss selv, og tematisk riktig for Mills og forbrukerne våre, sier Vederhus.

Mills har også inngått et langsiktig samarbeid med psykiater Finn Skårderud og hans stiftelse Villa Sult, som jobber med forebygging og behandling av spiseforstyrrelser.

Mills er innforstått med at det er et meget ambisiøst og langsiktig mål, å skulle få folk flest, og unge spesielt, til å få et godt og avslappet forhold til mat igjen.

– Skal vi klare å skape matro i samfunnet er ikke det løst med en kjapp kampanje. Vi kommer til å jobbe med dette i lang tid fremover, sier Vederhus.

Andre involverte