«Dårlig ånde»-eksperimentet

Arbeid av JCP Ignite

Ny kampanje fra SB12: Hvor mye skal til før noen forteller deg at du har dårlig ånde? Et skjult kamera snikfilmet kolleger for å sjekke reaksjonene.

Hvor dårlig ånde må du ha før noen gir deg et hint? Det er spørsmålet SB12 vil ha svar på i sin helt ferske markeds-kampanje.  

– Etter ti år på det norske markedet, var det på tide å tenke nytt når det gjaldt budskap og utforming. Vår nyeste kampanje er dermed utformet som et sosialt eksperiment rundt dårlig ånde, sier Stine Berget Hoff, som er produktsjef for SB12 i Norge. 

Den kreative ideen til kampanjen er å teste hvor dårlig ånde man faktisk må ha før noen vil fortelle deg at du har det. Hvor går smertegrensen for den gjengse nordmann i møtet med dårlig ånde, og da en ånde som virkelig sprenger skalaen i betydningen «dårlig»? 

«Råtne egg» i stadig større dose

Under filmingen til kampanjen inntok forsøkspersonen Ingunn Heltvedt Amundsen en illeluktende blanding som skapte dårlig ånde. Blandingen er den samme som forskere på Universitetet i Oslo brukte for å skape vond lukt da de utviklet munnskyllet SB12, og kan best beskrives som duften av råtne egg.

Ingunn inntok blandingen i stadig større doser, mens en tannpleier målte utviklingen med et halometer. Et halometer viser nivået på dårlig ånde, og Ingunns ånde sprengte til slutt alle grenser. Ville kollegene, og kundene, si i fra, eller ville de lide seg gjennom møter og lunsjer i stillhet? 

Morsom inngang til tabutema

At dårlig ånde er et problem alle kan kjenne seg igjen i, men få vil snakke om, var en del av bakgrunnen for kampanjen. Man merker sjelden at man selv har dårlig ånde, men umiddelbart når andre har det. Fordi ingen sier ifra, går man lykkelig uvitende rundt, uten å vite hvilken effekt ånden har på andre, eller at man trenger et munnskyll som SB12, kan produktsjef Hoff fortelle. 

– Dette er utgangspunkt for kampanjen, der vi følger Ingunn med skjulte kameraer i det som er en helt ekte setting, hennes arbeidsdag og interaksjon med både kolleger og partnere. Resultatet er morsom og leken markedsføring av en tematikk som ingen egentlig vil snakke om. Målet er at publikum skal oppfatte at vårt produkt har reell effekt mot problemet; SB12 er det eneste munnskyllet som har vitenskapelig belegg for å love brukerne frisk pust i 12 timer, avslutter Stine Berget Hoff i SB12. 

Vil noen si ifra til Ingunn om den dårlige ånden? Resultatet vises i filmen, som nå starter som en bred nettkampanje. Filmene vises på ulike nettsider, Facebook og Youtube i ukene som kommer. 

Du kan se filmen her.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.