SpareBank 1 med sosialt eksperiment

Et forsøk som demonstrerer det distanserte forholdet mange mennesker har til ulike forsikringsselskap.

78218 8d9f4 original
78221 22193 original
78224 f3a4e original
78227 28ee4 original

Mange av oss har forsikringer hos flere ulike forsikringsselskap. Faktisk viser nye undersøkelser at 450.000 nordmenn ikke vet hvilke forsikringer de har, og at over 300.00 ikke engang vet hvor de har dem. Det er for de unge det er verst. Halvparten av de mellom 18 og 25 år vet ikke hvilke forsikringer de har.

Noen forhold kan du klare deg uten

I SpareBank 1s nyeste kampanje sammenlignes forholdet ditt til ulike forsikringsselskap med de vennene du har på Facebook som du ikke helt aner hvorfor du har som venner. Det handler om de relasjonene du omgir deg med, men som egentlig ikke tilfører livet ditt noe særlig verdi. Forhold som litt slemt kan beskrives som unødvendige.

– For å vise hvor distansert forhold mange mennesker har til ulike forsikringsselskap, valgte vi å gjøre et sosialt eksperiment, fremfor å lage en tradisjonell reklamefilm, forteller Tora Mellbye, markedssjef og kreativ leder i SpareBank 1.

– Helt vanlige mennesker stilte opp og fortalte om livene sine, Facebook og vennene de har på Facebook. Deretter satte vi opp et møte med venner som de kanskje ikke har så nær kontakt med. Dette ble rart, kleint og morsomt, men kanskje mest av alt, det demonstrerer avstanden i noen relasjoner.

Full oversikt

Kampanjen handler om å belyse hvor lite kontroll og oversikt man har på et område av livet som egentlig er ganske viktig. Samtidig er løsningen ganske så enkel. Samler du bank og forsikring hos SpareBank 1, får du full oversikt over alt du har i nettbanken og mobilbanken.

For Kitchen har dette vært en veldig spennende prosess. Sjelden har man hatt så lite kontroll fra idépresentasjon til ferdige filmer.

– En ting er hva vi håpet og trodde det ville bli da vi presenterte for SpareBank 1, forteller det kreative teamet Torkel Bjørnstad Sveen og Ola Øvrelid. – En annen ting er hva vi faktisk ender opp med når sluttproduktet er 100 prosent avhengige av menneskene som er med på det, hvordan de reagerer, sier og hva de gjør.

Kampanjen rulles ut i løpet av de neste dagene, og er allerede å finne på en Facebook-side nær deg.

–Til slutt vil jeg rette en stor takk til alle som har stilt opp på dette prosjektet og bydd på seg selv, fortsetter Tora Mellbye. – Uten en gjeng helt vanlige og helt fantastiske mennesker som ikke har annet til felles enn Facebook, hadde dette prosjektet ikke vært mulig. Tusen takk!