Faust inngår pakt med Snøhetta

Snøhetta har designet flaggskipbutikk og visuell identitet for det eksklusive skobutikkonseptet Faust.

80172 df0bd original
Foto: Lasse Fløde
80169 d30d2 original
Foto: Lasse Fløde
80157 51b82 original
Foto: Lasse Fløde
80160 e1133 original
Foto: Lasse Fløde
80163 d9371 original
Foto: Lasse Fløde
80166 db240 original
Foto: Lasse Fløde
80175 78467 original
Foto: Lasse Fløde
80178 47a3a original
Foto: Lasse Fløde
80181 b01c8 original
Foto: Lasse Fløde
80184 1fdc3 original
Foto: Lasse Fløde
80187 cf1fd original
Foto: Lasse Fløde
80190 96c8b original
Foto: Lasse Fløde

Snøhetta står bak den samlede visuelle identiteten til Faust, et butikkonsept som tilbyr håndsydde sko fra italienske og britiske kvalitetsmerker. Snøhetta har laget et sammenhengende design, inkludert retail-design, web-design, butikkskilt og brand-design, alt fra visittkort til skoesker, så vel som en skreddersydd skriftsnitt.

Faust-grunnlegger Álvaro Miranda kommer fra en familie av skomakere, og han åpnet sin første butikk i Oslo tidligere i år. Butikken tilbyr både skreddersydd fottøy såvel som håndlagde sko.

Den visuelle identiteten har en sterk forankring i skomakeryrket som håndverk, med fokus på taktilitet, kvalitet og eleganse. Et annet viktig referansepunkt har vært Johann Wolfgang von Goethes renessanse-versjon av «Faust», om Johan Faust som inngår en pakt med djevelens sendebud, en legende som har vært basis for mange litterære, kunstneriske, filmatiske og musikalske verk gjennom tidene. Interiør-elementer i designet, inkludert hvelvede figurer, skriftsnitt og fargevalg, refererer til den historiske perioden hvor Goethe skrev manuskriptet.

I dagens digitale virkelighet begynner gjerne Faust-bekjentskapet online. Snøhetta designet og utviklet en enkel, men elegant nettside som lar kundene får større innsikt i skomaker-prosessen. Med det spesiallagde skriftsnittet og utvalgte farger føles Faust som en holistisk og konsistent merkevare tvers igjennom.

Involverte byråer

Snøhetta Design

Snøhetta Design