Alko-tankevekker har nådd millioner av nordmenn

Arbeid av Trigger Oslo

Har tatt av på Facebook: Filmen om 10 år gamle «Malin» som teller hvor mange enheter alkohol pappa drikker på julaften.

Filmen ble publisert på alkovettorganisasjonen AV-OG-TILs Facebook-side fredag morgen og bare 12 timer senere hadde den blitt delt over 8000 ganger og sett av en halv million brukere.

Ved lunsjtider tirsdag hadde den dukket opp i nyhetsfeeden til vanvittige to og en kvart millioner nordmenn. 1,3 millioner har hittil sett filmen og over 18.000 har delt den.

– Vi visste at filmen ville være sterk kost for mange, men at vi skulle nå ut til så mange hadde vi ikke våget å håpe på. Det er tydelig at vi har truffet en nerve i befolkningen, som gjør at så mange deler, sier Kari Randen, daglig leder i AV-OG-TIL.

– Det skal ikke så mye til

Filmen var startskuddet for alkovettorganisasjonens julekampanje «Hvor mange glass tåler barnet ditt?», som skal få voksne, og særlig foreldre, til å tenke over hvor mye de drikker når de er sammen med barn i julen.

– Vi sier ikke at voksne skal avstå fra å kose seg med alkohol i julen, men vi håper de er bevisste på mengden. Barn blir utrygge når voksne oppfører seg annerledes enn de pleier, og de merker ofte en slik endring raskere enn vi voksne er klar over. Det skal ikke så mye til, sier Randen.

Handlingen i filmen er basert på en sann historie, fortalt til AV-OG-TIL av en kvinne som i dag er voksen. Organisasjonen får mange slike historier. Da kvinnen var liten var hun vant til at pappa drakk litt for mye på julekvelden. Forventningene om hva som lå under treet var derfor fraværende. 

– Rett bak navlen gjør det vondest

I stedet handlet alt om når pappa ville forandre seg. For å ha kontroll telte hun antallet alkoholenheter.

– Fem glass går bra, om han bare venter litt nå. Ikke drikker for raskt, da går det kanskje bra. Jeg følger med, men det begynner å gjøre vondt. Rett bak navlen gjør det vondest, har hun skildret fra den julaftenen da hun var ti år.

Som voksen vil hun ikke definere faren som alkoholiker. Hun tror at han bare ikke forstod at han forandret seg, at han ikke hadde reflektert over hvordan barna opplevde ham. 

Han var aldri direkte slem mot henne. Bare annerledes. Ubehagelig. Og litt skummel.

– En krevende balanseøvelse

– Å kommunisere alkovett er en krevende balanseøvelse hvor det er lett å ty til moralisering og pekefingre. Vi har vært opptatt av å kommunisere sant, ekte og nært ut fra barns perspektiv, men uten å demonisere de voksne. Jeg tror vi har funnet den balansen med årets film som gjør at mange kan kjenne seg igjen i deler av historien, og ikke minst føle på den enorme skuffelsen som ligger hos jenta der julen ikke blir som de alle hadde håpet, sier strategisk rådgiver i Trigger, Lene Lyck Fasting.

– Filmen er en sterk påminnelse for oss alle om hva jula egentlig handler om. Det kjennes fint å få være med å sette dette viktige temaet på agendaen, avslutter hun.

Musikken i filmen er «We Took Him Out to See the Sun» med Splashgirl.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.