Returkartonglotteriet is back!

Arbeid av Alexander Reklamebyrå

Returkartonglotteriet relanseres i enklere drakt.

Returkartonglotteriet har i 20 år manet folk til å skylle, brette og stappe for å returnere drikkekartong og delta i lotteriet. Tusenvis av vinnere har fått 10.000,- eller 100.000,- i gevinst for sin innsats for økt gjenvinning av drikkekartong. Nå relanseres lotteriet i en enda enklere drakt; Hver kartong er et lodd! Det betyr at du kan ta en enkelt drikkekartong (som er kartong til melk, juice, dessert, tomatbokser, sauser, det vil si all kartong med væske uten kullsyre), skrive navn og telefonnummer på, så er du med i trekningen av 10.000,- kroner. For å være med i trekningen om 100.000,- må man stappe seks kartonger i en sjuende som før. 
Denne endringen er for å gjøre det enda lettere for mindre husholdninger å delta, det er en tilpasning til millenial-generasjonen som har et attention-span på ca 29 sekunder og det er generelt en forenkling for å motivere til enda høyere returgrad. 

To-delt kampanje

Tallene viser at kvinner 40+ som kjenner til returordningen er veldig gode til å benytte seg av den og at unge mennesker har lav terskel for å begynne å kildesortere så fremt de kjenner til ordningene. Vi delte derfor kampanjen inn i disse to målgruppene og valgte forskjellig strategi for å påvirke dem til å sortere mer: 

Til personer 40+ har vi laget en serie filmer hvor karakteren Edel Hammersmark Gjervan gjør alt fra å lese dikt om returkartonglotteriet til å gi sparetips ved hårfjerning, som alle peker mot det samme; nemlig at det kan lønne seg å returnere kartongene man sitter igjen med. Første (og snilleste) film gikk på TV 2 i romjulen og det vil rulles ut filmer på Facebook fortløpende. På litt over et døgn har publikumsfavoritten «Edels sparetips» nådd mer enn 1,9  millioner hvorav 1,1 millioner er organisk, 930.000 har sett filmen, har 4100 kommentarer og 6100 delinger. 

Personer under 40 ble segmentert gjennom å benytte et utvalg påvirkere eller «influencers» på deres egne arenaer til å fortelle om returkartonglotteriet på sin måte. 

Vi allierte oss med Inzpire, et selskap som linker annonsører med influencers gjennom en nyutviklet portal. Det gjorde at vi kunne sende ut en brief på hva vi ønsket at de skulle si (Nyhet! Hver kartong er et lodd!), litt info om selve lotteriet og lanseringsdato 9. Januar 2017. På den måten fikk vi et 50-talls influencers til å legge ut kampanjen, ført i pennen eller bloggen eller instagrammen selv. Dette gir en ekstrem segmentering hvor hvert enkelt budskap allikevel er skreddersydd for dem som leser akkurat den bloggen, eller følger den personen i SoMe. 

I tillegg valgte vi ut noen spesifikke influencers, blant andre Jenny Skavlan gjennom Showbirds. Hun vil fronte kampanjen i sine kanaler gjennom 2017, første innlegg er en video på instagram som umiddelbart fikk 75.000 visninger. 


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.