HK brygget profil for Øx

Arbeid av HK Reklamebyrå

HK reklamebyrå har utviklet visuell identitet for en ny bryggeripub i Trondheim.

Et serveringssted med hovedfokus på øl kan lett havne i en av mange uønskede båser, fra ølbule til kro eller tradisjonell pub. Da HK reklamebyrå høsten 2016 fikk oppdraget med å utvikle visuell identitet for en ny bryggeripub i Trondheim, ønsket oppdragsgiver at uttrykket skulle posisjonere stedet som moderne, uanstrengt og tidløst, gjerne med inspirasjon fra amerikansk brewpubkultur.

Et sted hvor alle typer mennesker, både t-skjorter og dresser, vil føle seg velkommen rundt god stemning og et nytappet glass øl, enten fra Øx sin egne bryggekjeler eller fra gjestemenyen.

– Først utviklet vi navnet, en sammenfatning av Phønix Hotel som tidligere lå i samme bygg. Visuelt sett er ø og x er de to mest interessante bokstavene i Phønix, og Øx er et annerledes navn du legger merke til, sier Arne Morten Rolseth, tekstforfatter i HK reklamebyrå.

Hvordan oppnå prøving, liking og «vareprat» med begrenset markedsbudsjett i et kravstort og forholdsvis mettet marked?

– For å ivareta ønsket om det åpne og uanstrengte, la vi profilen i sort og hvitt med ren, minimalistisk typografi. Dette går igjen i alt fra lekne elementer som korker og flasker til det nødvendige som menyer og skilting, sier Kristian Wågø, designer hos HK reklamebyrå.

– Identiteten står i spennende kontrast til det historiske bygget den opptrer i. Med rene linjer og en tidløs palett tror jeg vi har lykkes med å lage en identitet som gjør terskelen lav for alle, sier Wågø. 

– Og så handler det selvsagt om produktet inne i Øx. Når de som driver stedet leverer over forventning hver eneste kveld og publikum opplever at Øx tilfører Trondheim noe nytt og verdifullt, så blir profilen like mye et kvalitetsstempel som en invitasjon, sier Rolseth.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.