Take it easy – nytt navn, samme folka!

Arbeid av SMFB og Starcom

Når en kjær og velkjent norsk merkevare skulle endre navn, var det viktig å skape trygghet og tilgjengelighet.

Da Statoil-stasjonene måtte endre navn, var risikoen høy: etter 24 års tilstedeværelse i det norske markedet, fryktet de nye eierne utrygghet, tap av omdømme og nedgang i salg.

Ideen var å fremstå som «ydmyke og nedpå», for å skape trygghet og lokal tilhørighet. De ansatte ble derfor de viktigste ambassadørene for å fortelle om navneskiftet. Vi utviklet en dynamisk mediestrategi med tydelige roller for alle kanaler (både betalte og egne, inkl. stasjon), hvor følgende ble vektlagt: sikre bred oppmerksomhet nasjonalt og lokalt, skape engasjement, nærhet og tilrettelegge for dialog, og vri noe negativt til noe positivt ved å være ydmyke, ærlige og tilgjengelige.

For å unngå nedgang i salg, ble hovedmålsettingen å bygge høy kjennskap til den nye merkevaren så raskt som mulig. Målet ble satt til 80 prosent iløpet av år én. Allerede etter seks måneder var årsmålet for merkekjennskap nådd, hele 82 prosent! Vi opplevde i tillegg massivt engasjement og oppmerksomhet, både i digitale kanaler, men også fysisk og på stasjon. Og det beste; Circle K opplevde økning i både trafikk og salg! Med utgangspunkt i at skepsisen til navneskiftet var stor, beviser resultatene at vi gjennom kommunikasjonsstrategien klarte å skape den tryggheten vi ønsket at kundene skulle sitte igjen med. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.