Det hvite raseriet

VGs markedsavdeling og Provinsen har samarbeidet om å lage en vignett til en av de viktigste redaksjonelle sakene i VG i år, «Det hvite raseriet».

84249 7d551 original

I ett år reiste VG journalistene Ronny Berg og Stian Eisenträger og den prisbelønte VG-fotografen Espen Rasmussen rundt i 14 land i Europa og møtte nasjonalister, høyreekstreme og nazister for å finne svar på spørsmålet: Hvorfor er de så besatte?

– Provinsen fikk tilgang på mange fantastiske fotografier og sterke sitater. Oppgaven var å formidle sterke og ekte historier på en annerledes og fengende måte med nesten bare stillbilder som utgangspunkt. Valget falt på en vignett, eller filmtrailer, som format. Vi er veldig fornøyde med samarbeidet og stolte av resultatet, sier Hanan Jahr, markedsdirektør i VG.

Provinsen har erfaring med dette fra tidligere, etter å ha laget åpningsvignetter for to norske TV-serier, Frikjent og Nobel, noe som var nyttig å ta med seg inn i dette prosjektet.

– Det som var nytt for oss i dette samarbeidet med VG var at vi skulle lage en trailer på en redaksjonell sak, sier Tone Langvik, daglig leder i Provinsen.

– Det er viktig at vi viser virkeligheten og at det ikke ser ut som en oppdiktet historie, et drama, selv om det er så drøye uttalelser og fotografier at det nesten er vanskelig å tro på, også for oss som har sett og lest råmaterialet. Det har vært en utrolig spennende og dynamisk prosess, å jobbe både med markedsavdelingen og redaksjonen i VG. Vi har stor respekt for den jobben som er gjort av journalister og fotograf og ydmyke i forhold til den innsatsen de har gjort med denne serien.
 Det føles viktig å åpne disse skapene som VG gjør her og vise frem hva som faktisk rører seg i Europa i dag. Om filmen vi har laget gjør at flere leser disse sakene og får mer kunnskap, kan vi være fornøyd med jobben vi har gjort.

Den digitale kampanjen ble lansert på lørdag samtidig med publiseringen av «Det hvite raseriet» og vil gå over flere uker.


Involverte byråer

Provinsen