I helgen starter RAW AIR

Arbeid av Los & Co

Los & Co står bak navnet og identiteten for den nye skihoppturneringen.

I dag går den nye skihoppturneringen RAW AIR av stabelen, med oppstart i hovedstaden. I tett samarbeid med Norges Skiforbund og NRK står Los & Co bak navnet og identiteten til det som skal være verdens mest ekstreme og intense skihoppturnering

Byråets ambisjon var å utvikle et konsept som ikke ligner noe annet som har vært gjort i hoppsporten tidligere, med et ønske om å fremstille noe annerledes og unikt – uten å miste tilhørigheten til sporten.


– Vi ønsket å si noe om både selve sporten, Norge, naturkreftene og den ekstreme mentale utfordringen hver utøver opplever. Også ønsket vi å lage et navn som skulle være enkelt, umiddelbart og engasjere nye publikumsgrupper over hele verden, forteller designer Marianne Christie Ryalen. Resultatet ble RAW AIR.

En kraftig kombinasjon


RAW representerer på den ene siden det vinterlige, intense og kraftfulle, og på det andre siden den ubeskyttede tilstanden hopperne befinner seg i. Til sammen er det med på å fortelle noe om den mentale situasjonen hopperne føler på toppen av bakken.


AIR sier noe om naturkreftene utøverne møter. Luften i Norge er lunefull, skifter brått og krever full konsentrasjon. Temperaturen stiger like hurtig som den synker. Tåken erstattes av et snødrev før det går over til regn. Alt i løpet av en omgang.


– Kombinasjonen av RAW og AIR skaper en kraftig kobling av disse ideene, et attraktivt navn, spesielt for den yngre målgruppen. Det er lett å uttale for utenlandske journalister, og det er kort og lett å huske, forteller Ryalen.


Design av logoen


Fordi RAW AIR skal tiltrekke seg helt nye og yngre målgrupper, var det viktig med et tøft visuelt uttrykk som bryter med kategorispråket. Det var derfor essensielt å være tydelig på skihopp i selve logosymbolet.


– Logoen visualiserer en skihopper i svevet, og asymmetrien i symbolet forsterker nerven og spenningen i konkurransen. Det er med på å skape en bevegelse og dynamikk i logoen, forteller Ryalen.
I tillegg kan symbolet leses som en W, som er ment å oppsummere ordet RAW. 


– Kombinasjonen av det disse har resultert i kraftfullt symbol med en kommersiell appell. Logoen har en retning, en brodd og en edge, avslutter Ryalen.


Jobben har vært et tett samarbeid mellom designere i Los & Co og grafisk avdeling i NRK.

Se promovideoen til RAW AIR her.


RAW AIR er ny norsk skihoppturnering med totalt 16 tellende hopp fordelt på ti dager i fire ulike byer. Turneringen starter i Holmenkollen fredag 10. mars. Etter to dager i hovedstaden fortsetter hoppturneringen i Lillehammer 13.-14. mars og i Granåsen 15.-16. mars. Selve finalen går av stabelen i Vikersund 17.-19. mars. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.