Innholdskampanje skapte binge-watching

Arbeid av Futatsu Industries

Den nettbaserte filmkampanjen «The Lawyer» nærmer seg fire millioner aktive visninger. – Massivt og over alle forventninger, sier HELP.

På litt over en måned fikk HELPs nettbaserte innholdskampanje med Suits-advokaten Louis Litt over 3,6 millioner såkalte in-screen visninger. Forsikringsselskapets viralhit bruker TV-serieformatet for å gjøre narr av arrogante advokater som ikke vil ta i vanlige folk. 

– Vi ønsket å tydeliggjøre vår samfunnsrolle som tilbyder av profesjonelle juridiske tjenester for alle. Når forskjellene i samfunnet øker, settes rettssikkerheten i fare fordi avstanden mellom de som har råd til advokathjelp, og de som ikke har det, også blir større, sier administrerende direktør Johan Dolven. HELPs advokatforsikring tilbyr fullverdig juridisk hjelp og veiledning, og har bl.a. 13 LO-forbund og deres medlemmer som kunder samt at halvparten av alle norske boligkjøpere tegner HELP Boligkjøperforsikring. 

Eget innhold er grunnstammen

Dolven sier de trodde at mange ville like filmene, men også at noen kanskje ville synes det var litt fremmed med amerikansk språk og humor. Men «The Lawyer» har utelukkende blitt en kjempehit for forsikringsselskapet. 

– Kampanjen har blitt ekstremt godt mottatt blant alle som har sett den, både internt, blant våre samarbeidspartnere, men også i advokatbransjen for øvrig. Det har resultert i fornyet bransjeoppmerksomhet rundt vår tilnærming til rettshjelp, langt høyere kjennskap og ikke minst et fokus på oss som en oppegående og interessant arbeidsplass, sier han.

«The Lawyer» går også i noen utvalgte massemedier som print, TV og radio. 

– Grunnstammen er vår hjemmeside med eget innhold, selv om vi kirurgisk bruker andre medier også. Vi blir aldri en stor annonsør, selv om vi av og til ønsker å være synlig, sier Dolven.

Seriefråtsing

Kampanjen er utviklet for det nordiske markedet, og skal gå i Sverige og Danmark utover i 2017. Ved den norske lanseringen ble filmene i rotasjon spredt via Facebook og Allergruppens nyeste videovisningsformat, Outstream. Filmene fikk en flying start på Oustream, som ikke er ulik Facebooks visningsteknologi. Digital medierådgiver Marianne Børsheim Dahl i Futatsu Industries er veldig godt fornøyd med resultatene.

– Med oppunder fire millioner frivillige visninger er dette rett og slett dritbra. Folk ser filmene, ser dem lenge og ser mange filmer! Vi kjenner seriefråtsing som et begrep fra streaming av TV-serier, men det er gøy at det også kan gjelde reklamekampanjer. Vi har enormt bra tall på alle parametre, det er tydelig at folk har likt å la seg underholde på denne måten, men så er vel dette kanskje nærmere et underholdende serieformat enn klassisk reklamefilm, sier hun.

Fra Suits til Oslo sentrum

Futatsu Industries har vært medie- og reklamebyrå for kampanjen, men også produksjonsbyrå for filmene som alle ble sluppet samtidig på undersiden The Lawyer.  Her går den amerikanske skuespilleren Rick Hoffman løs på «the little people». Hoffman er mest kjent fra sin rolle som Louis Litt i den populære TV-serien Suits. Men der Louis Litt i de seneste sesongene av Suits har blitt en noe klovnete figur, valgte Futatsu å holde seg til en verbalt giftig og utpreget slem karakter. 

– Rick og hans managere hadde godkjent den lett ambisiøse dagsplanen med 15 filmer på 12 timer, så vi kjørte på, sier byråprodusent Anders Pedersen, som sammen med Aris Theophilakis også hadde regien på filmene. 

– Han var dødsproff og ble selvfølgelig sliten på slutten, men vi hadde et fantastisk crew og vi fikk holde på i noen tomme lokaler i Akersgaten ganske så uforstyrret, så det gikk heldigvis bra. Rick fikk se Oslo for første gang, og til og med i solfylte september, så han dro sliten, men happy tilbake til New York, sier Pedersen.

Produsert in-house

– Det var Anders som mente vi kunne gjøre alt selv. Vi diskuterte manusene ganske detaljert, og etter noen runder så sa han «Men dette fikser jo du og jeg!» Det føltes litt vågalt, gitt kompleksiteten, mengden med filmer og at vi ikke helt visste hvordan Rick var å jobbe med. Men skritt for skritt laget vi detaljerte storyboards, tenkte gjennomføring og satte sammen crew og cast. Vi ser i etterkant hvilken enorm styrke det har vært å være både mediebyrå, reklamebyrå og produksjonsbyrå rundt samme bord, fordi denne kampanjen har utviklet seg underveis og særlig fordi vi fort kan teste ut formater, diverse varianter, danske og svenske versjoner og lignende opp mot muligheter i nær kontakt med de forskjellige mediehusene vi samarbeider med. 

– For kvaliteten i produksjonen var nøkkelen først å få inn produsent Andreas Langmark, filmfotograf Anders Flatland og scenograf Astrid Maria Sætren, deres bidrag var gull! Vi begynte å planlegge i april og skjøt i september, og var på lufta 10. januar. Det var luksus å ha god tid på dette, også fordi HELP ønsket å være involvert i valgene underveis i en såpass omfattende kampanje. 

– Fordi «The Lawyer» hovedsakelig er nettbasert var viktigste premiss at dette var spennende å bruke tid på. Altså at idé og manus var sterke nok til å friste folk som ikke hadde tenkt å bruke et sekund på HELP, forsikring, juridisk assistanse eller reklame for den saks skyld. Det andre var å bruke den tiden hver enkelt idé trengte. Vi tenkte TV-serie i stil og tone, så ingen av filmene er like lange og ingen er akkurat 20s, 30s eller andre standardlengder. Vi skrev og skjøt filmer som hadde én tanke, noen ganger tydelig posisjonerende for HELP, andre ganger kun basert på å få frem karakteren. Så filmlengden er kun definert ut i fra hva ideen trengte, kort eller lang, sier Theophilakis.

Anders Pedersen mener at antallet filmer gjør at man får en karakterfordypning man stort sett aldri klarer på TV, kino, i bannere eller prerolls. 

– Kreatører fighter ofte for ti sekunder ekstra i en TV-film, men en idé blir ikke alltid bedre av å bruke mer tid på den. Derimot kan et konsept vokse stort om den får flere utløp enn bare én handling. Film nummer tre blir ofte bedre fordi du har sett to andre filmer i forkant, det akkumulerer seg på en måte, sier han. 

«The Lawyer» i alle kanaler – nesten

– Vi har jobbet med HELP i 10 år, og dette er den største og mest helhetlige kampanjen vi har gjort i selskapets historie. Selv messestands er i år preget av «The Lawyer», og hettegenserne HELP deler ut er veldig populære blant jusstudentene. Der står det I LAW YOU, et gjenkjennelig sitat fra kampanjen, sier Theophilakis.

Norges største

Johan Dolven påpeker at selv om kampanjen selvfølgelig overdriver poenget med at vanlige folk ikke er så attraktive å jobbe med fordi inntektspotensialet er mindre, så er HELPs rolle viktigere enn noen gang, ikke bare fordi de røsker opp i en konservativ bransje. 


– Jeg kan med hånden på hjertet si at vi ikke bare er Norges største advokatmiljø for privatpersoner, men at vi også har noen av bransjens dyktigste advokater her hos oss! Da er det ekstra gøy at så mange vil bruke tid på å lære litt mer om det vi står for, avslutter han. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.