Samler merker under eget merke

Arbeid av Heydays og Maskinen

Scandinavian Business Seating bytter nå navn til Flokk. Den nye merkevaren og identiteten er utviklet i samarbeid med Heydays og Maskinen.

Et stadig mer designorientert arbeidsliv og internasjonal vekst er bakgrunnen for at Scandinavian Business Seating nå bytter navn til Flokk. Flokk er Europas ledende produsent av kontorstoler, og leverer komplette møbleringsløsninger til arbeidsplasser og offentlige rom. Selskapet eier produktmerkene HÅG, RH, BMA, Offect, Malmstolen og RBM.

– Produktmerkene skal og gjøre den jobben de gjør i dag. Den store forskjellen er rollen vi som eierselskap har vokst inn i. I organisasjonen vår bor det mye design og produksjonskompetanse, og ikke minst muligheter, som vi ønsker å gjøre mer tilgjengelig for arkitekter, direktekunder og våre distributører og forhandlere, sier Christian Lodgaard, Senior Vice President, Products & Brands i Flokk.

Selskapet har i lengre tid registrert hvordan identitet og kultur får en større plass og vekt, når kunder skal innrede og møblere sine lokaler.

– Vi har tatt konsekvensen av at helhetlig visuell utforming av arbeidsmiljø og branding er effektive virkemidler for å få ut det beste av folk og virksomheten. Sånn sett gjennomgår vi samme prosess som mange av kundene våre, sier Lodgaard.

Fra Skandinavia og ut i verden

Nytt navn, logo og identitet er en naturlig del av selskapets vekst ut i Europa. Det har vært et mål å videreføre en grad av skandinavisk opphav, men samtidig sørge for at designmiljøer og merker fra andre land også kan føle seg hjemme i konseptet.

– For oss handler navnet Flokk om å få frem at de håndterer og kombinerer flere merker som en helhet. Og ikke minst hvor sentralt menneskene står både i produktutviklingen, men også sluttproduktene som jo er offentlige møbler man skal forholde seg til. Nå fremstår Flokk som det designmiljøet de faktisk er, sier Mathias Hovet, daglig leder i designbyrået Heydays.

Kommunikasjons- og brandingselskapet Maskinen har stått for merkevarestrategi- og navneprosessen, som startet opp høsten 2016.

– Med et House of Brands er det viktig å skape en identitet, som både forener og samtidig respekterer produktmerkene. Selv om alle merkene har sine særpreg og bruksområder, ble det tydelig for oss at metodikken og mentaliteten som ligger bak, hadde mye til felles. Dette har vi tatt tak i, og bygget videre på, sier Per Øivind Eggemoen Bang, daglig leder i Maskinen.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.