Netlife skifter ham med ny skrifttype og identitet

Arbeid av Netlife Research

Netlife Research og Bring Dialog bytter navn og fornyer sin visuelle identitet.

Fra september blir Netlife Research Netlife Design og Netlife Bergen. Til vanlig vil de bare omtales som Netlife.

Ny skriftfamilie

Istedenfor å designe en konvensjonell logo, har Netlife jobbet med sveitsiske Dinamo Typefaces og laget en skriftfamilie. Logoen er selskapsnavnet skrevet i Netlife Sans. Netlife ønsket seg et bumerke og en identitet som er leken, lett å bruke, enkel å tolke og som kan beholdes over lang tid.

— Til forskjell fra en illustrasjonsstil eller en fotostil er skrifttypen noe vi kan beholde over lang tid. Det er et grep som gir oss mulighet til å jobbe kreativt og favne ulike konsepter vi har, det være seg en konferanse eller et produkt, men samtidig være en tydelig avsender, forteller designer Markus Ackermann.

Ifølge designer Dag-Henning Brandsæter ville de lage en skrifttype med røtter i det funksjonelle og rasjonelle.

– Det spiller tilbake på Netlifes historie om å lage ting vi vet virker, som er enkle å bruke og lette å tolke. For å få frem den mer kreative siden av Netlife, har vi kombinert det rasjonelle og funksjonelle med et et mer lekent grep som står i kontrast. N-en i Netlife Sans blir vårt symbol og bumerke når vi ikke bruker hele selskapsnavnet, og formen går igjen i mange av de andre bokstavene i Netlife Sans.

Netlife-hånda

Sammen med Animasjonsdepartementet har Netlife fått laget en rekke animasjoner og tegninger av Netlife-hånda. Hånda skal være til hjelp og støtte; den kan gjøre praktiske ting som å peke for å vise vei eller bruke en mobil, og den kan vise følelser ved å vinke entusiastisk eller gi tommel opp. På denne måten fungerer hånda som et felles kroppsspråk, og kan formidle med hvilken tone noe sies.

Identitetsarbeidet og oppussingen (inkludert teknologi) er utført av et tverrfaglig team fra Netlife Design med innledende hjelp fra Suburbia. Det er basert på omfattende brukerundersøkelser og innsiktsarbeid blant kunder og i alle søsterselskapene, og favner alle som jobber i Netlife. 



Nettstedet speiler organisasjonen

Den grønne nettsiden til Netlife Research er historie, og den nye identiteten er på plass på www.netlife.com. Bak teppet finner vi det hodeløse CMSet Sanity som utvikles av Oslo-byrået Bengler, og som i nærmeste fremtid får en offisiell lansering etter flere år i utvikling. Dette gjorde det mulig å bygge netlife.com som en løsrevet frontend i det populære JavaScript-rammeverket React (utviklet av Facebook).

– Teknologi har nå blitt en viktig del av våre designleveranser og vi har prøvd å tenke fremtidsrettet på hvordan nettstedet er bygget opp. Den største revolusjonen er antageligvis for innholdsredaktørene i Netlife, som nå får mulighet til å samskrive i sanntid i et publiseringssystem som er skreddersydd for akkurat de behovene vi har. Med den «hodeløse» tilnærmingen har vi nå en digital representasjon av Netlife, som vi nå kan bygge mange nyttige tjenester for oss selv på, forklarer interaksjonsdesigner Knut Melvær.

Netlife-gruppen til Youngstorget 3

Fra 2019 blir Netlife-gruppens oslokontorer å finne i eget bygg på Youngstorget 3 (tidligere Kulturhuset). Huset vil deles mellom Kulturhuset og Netlife-gruppen med gode venner og samarbeidspartnere. Netlife-gruppen er i vekst og flyttingen gir søsterselskapene Netlife Design og Netlife Dialog god nok plass til alle ansatte. De vil selv stå for konsept og innredning av huset og gleder seg til å komme på plass på Youngstorget.

Fra 2019 blir Netlife-gruppens oslokontorer å finne i eget bygg på Youngstorget





Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.