– Uæh, den var jo dritgod!

Arbeid av Anorak

MatPrat og Anorak lar YouTube-stjernene Murdrocks og Amalie Olsen slå seg løs på kjøkkenet i en ny kampanje for MatStart.

«FoodChallenge» er en fersk web-tv-serie på matstart.no der to av Norges største YouTube-stjerner gir seg i kast med populære oppskrifter på sin helt spesielle måte. Etter bare to uker har kampanjen økt trafikken til matstart.no med 627 prosent.

Murdrocks og Amalie Olsen er to fantastiske personligheter man må lete lenge for å finne maken til. De har en popularitet blant barn og unge, og en formidlingsevne som rett og slett er helt rå. Vi er kjempeglade for at nettopp disse to ville være med å vise hvor uhøytidelig og gøy det går an ha det på et kjøkken, sier Ragnhild Kolvereid, rådgiver i MatPrat. 

– Budskapet vårt er enkelt. Slipp barna til på kjøkkenet, det er alt for mange oppsider til å la være! Barn som får være med på å lage maten og bli kjent med råvarene de skal spise har lettere for å smake når maten blir servert. Vi vet også at barn som smaker på mye forskjellig når de er unge, ofte får et bra og variert kosthold når de blir eldre, forteller Britt Marlene Kåsin, matrådgiver i MatPrat.

Tar YouTube på alvor

Det er reklamebyrået Anorak som står bak kampanjen i samarbeid med Splay Networks. 

– Det har vært krevende og gøy å jobbe med løsninger hvor ingen av de involverte aktørene egentlig befinner seg i målgruppen. Det har derfor vært lærerikt å ta YouTube-generasjonen på alvor gjennom en kampanje der vi rendyrker alt fra estetikk og grafikk til tempo og klippestil, sier Janne Espevalen, rådgiver i Anorak.

– Generasjonen under oss har noen merkelige greier på gang, som det har vært morsomt å få et dypere innblikk i. Helt fra en annerledes research-fase hvor vi satt i timesvis på YouTube, til en improvisert innspilling hvor YouTuberne våre fikk gjøre sin helt egen greie, forteller kreatørene Anna Gjendem og Helena Egeland.

Opp fra telefonen og inn på kjøkkenet

YouTuberne Amalie Olsen og Murdrocks synes det har vært gøy å bidra til at flere unge får lyst til å knyte på seg kjøkkenforkleet.

– Jeg digger konseptet fordi det er en fin måte å få barn og unge til å lage mat selv, og om vi kan inspirere dem til det, så er det jo supert! Det får barn og unge litt mer opp fra telefonen og inn på kjøkkenet, sier Amalie Olsen.

– Jeg fikk flere oppskrifter som MatStart ville jeg skulle lage, og jeg ble overrasket over meg selv at jeg klarte å lage alt sammen uten å mislykkes (så mye), forteller Murdrocks.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.