Optimistisk rekrutteringsfilm for TV-aksjonen

Arbeid av Trigger Oslo

Med troen på at «hvert barn er en mulighet» skal årets TV- aksjonen mobilisere 100.000 bøssebærere.

Trigger står bak kampanjen som skal bidra til å rekruttere 100.000 bøssebærere til årets versjon av verdens største dugnad. I mai dro et lite team fra Trigger sammen med TV-aksjonssekretariatet, filmproduksjonsselskapet One Big Happy Family og Animasjonsdepartementet til Mali for å filme årets kampanjefilm. Det ble en sterk opplevelse.

– Vi har vært opptatt av å holde en optimistisk tone og budskap i årets TV-aksjon, sier Vibecke Østby, TV-aksjonsleder. Daglig utsettes vi for alarmerende historier om krig og konflikt. Og selv om det absolutt er et vesentlig bakteppe for årets TV-aksjon også, ønsker vi å bruke den positive kraften som ligger i barna, og deres tro på å skulle bygge landet sitt som drivkraft i vårt mobiliseringsarbeid. Gjennom en positiv vinkling på hvert eneste barn, skal vi gi alle nordmenn muligheten til å følge et barn tilbake til skolen ved å bidra som bøssebærer 22. oktober, avslutter Østby.

– Det å møte barn med så sterk framtidstro gjør noe med en. På tross av en utrygg situasjon i Mali, gjør barn som Fanta alt de kan for å få en utdanning. De kan og vil gjøre en forskjell, både for seg selv og landet sitt. Det er disse barna som kan være med å endre landets situasjon, og skolegang er deres beste håp for framtiden, sier Jon Erik Skaret, kreatør i Trigger.

Drømmer om å bli lege

I filmen følger vi 10 år gamle Fanta som drømmer om å bli lege. Hun er en av mange internt fordrevne barn som har måtte flykte på grunn av konflikten i landet. I Mali står over 300.000 barn står uten skolegang. Mange skoler er stengt på grunn av konflikten og lærere må flykte fra vold og trusler.

– Historien til Fanta representerer så mange barn der ute. Hun har viljen og kraften til å bli lege, hvis hun får muligheten. Derfor håper vi at hennes historie får folk opp av sofaen og ut på verdens viktigste søndagstur 22. oktober. Som bøssebærer følger du barn som Fanta tilbake på skolen, forteller kreatør Olina Søyland Bru.

Om årets TV-aksjon

På verdensbasis står 27 millioner barn uten skolegang på grunn av de voksnes krig og konflikt. Inntektene fra årets TV-aksjon skal bidra til UNICEFS arbeid for å få barn tilbake på skolebenken i seks prosjektland; Mali, Syria, Pakistan, Sør-Sudan og Colombia.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.