Vaular og Paus tester hjernen for Telia

Arbeid av DDB Oslo

I den nyeste Telia-kampanjen for Music Freedom fant vi ut hvilken musikk Lars Vaular, Ole Paus og Margaret Berger egentlig liker.

Som den eneste i Europa forsker nevroinformatiker Dimitrios Adamos på hvordan hjernene våre reagerer på ulike typer musikk. I eksperimentet for Telia ble artistenes hjerner analysert med en EEG-skanner mens de hørte på musikk. Da Adamos og hans kollegaer i Hellas analyserte dataene fra hjernemålingene kunne vi på vitenskapelig vis se hva slags musikk artistene egentlig liker. For uansett hva du liker kan du nå streame så mye du vil uten å bruke data hos Telia.

Artistene hørte på låter innenfor en rekke ulike sjangre i tillegg til sin egen og de andre artistenes musikk. Til deres overraskelse var det noen resultater som var mer uventede enn andre.

Telia-kunder streamer mer musikk 

Etter lanseringen av Music Freedom i sommer har Telia sine kunder streamet mer musikk enn noen gang gjennom tjenestene Spotify, Tidal og Beat. 

Selv om disse tjenestene i dag genererer personaliserte spillelister på bakgrunn av hva brukeren lytter til, sier de ikke noe om hvilken musikk hjernen din faktisk liker å lytte til. 

– Svært mange av våre kunder er lidenskapelig opptatt av musikk og  streamer mer enn noen sinne. Det er derfor viktig for oss i Telia å gjøre musikk tilgjengelig for så mange som mulig, uten at man trenger å bruke dataen i abonnementet, forteller Ingvild Stubhaug Steg, markedssjef Telia. 

– Men hvor bevisste er vi egentlig vår egen musikksmak? Dette ønsket vi å finne ut av. Ved å benytte oss av teknologi og forskning kunne vi finne svarene på dette, og hvem er bedre å teste dette på enn de som livnærer seg av musikken, spør hun.

(På bildet: Lars Vaular i boksen testen ble foretatt i for å unngå ytre påvirkninger med EEG-hjerneskanneren.)

– Vi var litt usikre på om vi på vitenskapelig vis faktisk kan bevise hva slags musikk man liker, men takket være en helt krem innsats av Christian Holm-Glad og hans team greide vi å gjøre et eksperiment som Dimitios og hans team skal bruke videre i forskningsprosjektet de jobber med. Og det er jo litt artig, forteller teamet bak kampanjen, Torstein Søreide Skogedal og Thomas Larsen Eltvik

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.