Redd Barna tar alternative julegaver til et nytt nivå

Arbeid av Dinamo

Redd Barna har åpnet en annerledes pop-up store nederst i Hegdehaugsveien: En butikk helt uten varer.

De siste årene har det blitt mer og mer populært å kjøpe alternative julegaver, der beløpet man betaler går til ulike bistandsprosjekter. Redd Barna har i år tatt konseptet til et nytt nivå ved å åpne en egen pop up-butikk som kan besøkes i fra 1.-23. desember.

Pop up-butikken er riktig nok ganske ulik andre butikker man besøker for å handle julegaver. Her kan du kjøpe tomme kleshengere, et symbol på en gave til noen som virkelig trenger det. For å fremheve bakgrunnen til kampanjen, er det også en utstilling i butikken med det minimale av tøy som barn fra ulike land har brukt gjennom vinteren.

– Denne julen lever tusenvis av barn i krig, nød og kulde. Mange av dem er på flukt og mangler varme klær, vinterstøvler, husly og beskyttelse. Utstillingen vår viser at klærne til disse barna er noe ganske annet enn hva vi kler våre egne barn i når gradestokken kryper nedover mot minus, sier Klaus Damlien, seksjonsleder for markedsføring og digitale kanaler i Redd Barna.

– Derfor har vi valgt å legge fokuset på de tomme kleshengerne og gi folk mulighet til å kjøpe en gave til noen de er glad i, samtidig som de hjelper sårbare barn til å overleve vinteren.

Opplever enorm økning i interesse

Redd Barna har god erfaring med å tilby alternative julegaver i nettbutikken sin, og håper at salget går enda bedre nå som de også har satset på en fysisk butikk.

– Interessen vokser stadig. I 2016 fikk vi samlet inn 1,7 millioner kroner i nettbutikken. Dette var en inntektsøkning på hele 118 prosent fra salget av alternative julegaver i 2015, sier Damlien.

Organisasjonen har fått hjelp av Dinamo til å utforme kampanjen og Minsk til å levere eksponeringsdesign. Det kreative temaet i Dinamo er glad for å bidra til at julegavehandlere får et alternativ til gaver man ellers kjøper.

– Julekampanjen er årets største innsats fra Redd Barna for å samle inn penger til de mest utsatte barna i verden. Men konkurransen i jula er tøff. Både når det gjelder oppmerksomhet og penger. Derfor åpnet vi en ganske annerledes butikk, med bare tomme kleshengere, forteller det kreative teamet i Dinamo, Henrik Berg Slang og Hanne Martinsen.

Henrik Berg Slang og Hanne Martinsen er det kreative teamet bak Redd Barnas alternative kampanje julen 2017.

– En butikk helt uten varer. Alt for ofte går jo julehandel ut på «å finne på noe» snarere enn å kjøpe noe nødvendig. Pengene fra salget av Redd Barnas kleshengere går heller til barn som virkelig trenger dem, barn som fryser. Slik gir vi julegavehandlere et alternativ, og det er derfor vi har kalt butikken «God Julehandling».

Pengene som kommer inn fra salget i pop up- og nettbutikken vil komme veldig godt med i Redd Barnas arbeid for barn.

– Akkurat nå jobber Redd Barna for å skaffe de mest sårbare barna varme klær, ullpledd, husly og annen hjelp for å gjøre dem i stand til å overleve en kald vinter. Hvert bidrag teller, sier Damlien.




Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.