Freia har produsert sjokolade på Rodeløkka siden 1889. Men siden Freia ble en del av Mondeléz har det dukket opp en aldri så liten forvirring: stadig flere tror at produksjonen er flyttet til utlandet.
– Det hender jeg møter oslofolk som blir overrasket når jeg forteller dem at vi fortsatt produserer våre Freia-bestselgere som Kvikk Lunsj, Melkesjokolade og M på Rodeløkka, sier Katrine Lauritzen, Senior Brand Manager i Mondeléz.
Denne utfordringen ba hun derfor SMFB ta en titt på. Og løsningen fant de i luften.
– De fleste som bor i Oslo har opplevd at det lukter sjokolade i luften enkelte ganger. Men akkurat hvor du opplever det, kommer an på hvilken retning vinden blåser.
Vi ønsket å utnytte dette fenomenet, og hentet derfor real-time informasjon fra sjokoladefabrikken om hvilken sjokolade som ble produsert til enhver tid. Ved å analysere været i Oslo-området kunne vi forutsi hvor vinden, og dermed også sjokoladelukten ville blåse, sier Christian Hygen, en av flere kreatører bak jobben.
Vær- og vind-dataen ble dermed kombinert med geolokasjon og Snapchat.
– Området hvor sjokoladelukten ville blåse, ble så geotargeted i Snapchat. Dermed fikk alle som befant seg innenfor dette området et Snap-filter som opplyste om hvilken sjokolade de luktet akkurat der og da, samt budskapet om at sjokoladen faktisk blir produsert på Freia akkurat i dette øyeblikk, forteller han.
Involverte byråer
SMFB