Noe helt annet

Kreativ midtlivskrise: Skal valutaen for et vellykket liv fortsatt regnes i blyanter, fisker og tagger? Hva med «Tid» eller «Frihet»? Det høres jo ikke helt feil ut.


«So long, suckers» tenker de kanskje, der de rir inn i solnedgangen mot et helt annet liv. Mens vi andre står igjen i den trygge andedammen mens fjøra gråner mer og mer. Det begynner å bli et refreng på avslutningslunsjene: «Det var på tide å gjøre noe helt annet». Hva er det egentlig som skjer?

Er det en midtlivskrise som med nye medier snus til en mulighet? Er et annet liv, nettopp det, ditt andre liv som nå kan begynne? Jeg kjenner selv hvordan kommentarer som «skal du gjøre dette for bestandig, da?» plutselig begynner å slå rot. Valutaen din for et vellykket liv, skal den fortsatt regnes i blyanter, fisker og tagger? De som vinker adjø, velger andre valutaer. Tid, for eksempel. Eller frihet. Det høres jo ikke helt feil ut. 

Finner opp seg selv på nytt – på landet

Sommeren 2012 vinket Erlend Klouman Høiner (AD) farvel til McCann, et premiert partnerskap med Tore Woll, og venner og familie i Oslo. Han og kona satte kursen mot noe helt annet. Et nytt liv som mann-og kone-reklamebyrået IdaogErlend på Gjeving.

– Da jeg jobbet i Singapore, opplevde jeg Oslo som liten etterpå. Men overgangen fra Oslo til Gjeving var faktisk større. I Oslo er du bare én i byen. Her stiller alle opp for lokalsamfunnet.

IdaogErlend. Foto: © Ida og Erlend

Han visste at kona ville flytte hjem. En eller annen gang. Så fikk de en datter, og bodde i en toroms. Plutselig var tiden inne.

 – Å ha tatt beslutningen føltes bra. Jeg ville gjøre noe annet. Vi hadde vært i store byråer lenge, det var spennende å styre over seg selv. Og skummelt. Usikkerheten er større nå, når det gjelder alt. Hvordan fungerer man egentlig i en helt ny setting?

Jeg følte meg aldri gift med bransjen, og er ikke veldig opptatt av det urbane.

Erlend Klouman Høiner

Han må selv fylle hullene etter makkeren. Sammen med Ida. Den veien har de akkurat begynt på.

– Den private familiesituasjonen var den utløsende faktoren. Av andre ble nok avgjørelsen oppfattet som radikal. Men jeg følte meg aldri gift med bransjen, og er ikke veldig opptatt av det urbane. Men endringen er total. Her har jeg ingen venner eller familie, ingen kolleger. Du må finne opp deg selv på nytt. Og gjøre mye for aller første gang. Jogge, for eksempel. Det hadde nok ikke så mange sett for seg om meg. Så det er masser av både personlige og faglige utfordringer.

Det eneste de hadde, var et hus. Ingen kunder. Ingen løfter om oppdrag. Og de blir faktisk overrasket når noen ringer.

 – Da tenker jeg jøss i all verden, så kult! Det tar tid å komme i gang. Men vi har fått en del å gjøre, mest design, og noen reklameoppdrag. Fremover ser jeg bare muligheter. Selvfølgelig kan det gå til helvete. Men vi lærer underveis. Det viktigste er at vi kan ta det på vår måte.

Nå er det  noe annet som også er veldig viktig: Datteren vår.

Erlend Klouman Høiner

Følelsen av Noe Helt Annet har demret for ham etter hvert. Det var ikke noe han egentlig tenkte i gjennom på forhånd, at det virkelig var et helt annet liv. Det tar tid å bearbeide, huet henger litt etter.

– For meg har jobben vært utrolig viktig. Men nå er det noe annet som også er veldig viktig: Datteren vår. Vi valgte dette, og ikke au pair. Det var en veldig sentral motivasjon for oss. Dagny slipper å vokse opp med foreldre som er lite hjemme. Vi kan hente og levere i barnehagen samtidig. Jeg ser på Facebook og tenker; så mye folk jobber! Vi ville heller ha vår greie. Det er ikke så farlig om jeg ikke vinner en eneste pris. Det er viktigere å bygge sin egen jobb og familie. Og ikke minst er det spennende, nytt og gøy.
 
Mest overrasket over: At jeg begynte å jogge.
Ny valuta for livet: Tid.

Alt må ikke skje med en gang

Ingrid Lehren Wathne, fra intervju i KF magasinet, august 2008. Foto: Marcel Leiënhof.

Ingrid Leren Wathne var selve dronningen av direktereklame i årevis. For fem år siden spiste hun den siste fancy lunsjen i McCann-kantina og ble psykologistudent med brunost i matpakka på universitetet. Nå er hun ferdig med bacheloren, er sertifisert PREP-instruktør, og halvveis til å oppfylle drømmen om en master og et virke som samlivsrådgiver.

Jeg hadde en tydelig versjon av meg selv som  klok, voksen dame med grått hår og lave pupper.

Ingrid Lehren Wathne

– Bruddet med bransjen skjedde ikke plutselig. Det var et resultat av en forventning jeg hadde hatt til meg selv i årevis, om at jeg en eller annen gang skulle ha en universitetsutdannelse. Jeg sparte penger i et og et halvt år. Så begynte prosessen med å lande på fag. Psykologien var et minste felles multiplum. Jeg hadde en tydelig visjon av meg selv som klok, voksen dame med grått hår og lave pupper. En som lyttet og gav råd av betydning.

Hun nærmet seg 40. Hun solgte Audien. Sluttet å shoppe på Bolina, begynte å ta bussen og smøre matpakke.

– Mange sa til meg at jeg var så modig. Men modig er jo noe du er hvis du virkelig opplever at du ofrer noe, eller gjør noe skummelt. Jeg forsakte mye materielt, men jeg følte ikke det som noe offer. Det betyr mye mindre enn det mange tror. Samtidig hadde beslutningen gradvis modnet.

At det ikke var skummelt å gå for noe helt annet, var et resultat av bevisst historiefortelling.

– Du begynner med å fortelle det til dine nærmeste, så de neste leddene. Du må lage en historie du kan tro på selv, og trene på å fortelle den om og om igjen. Det gir trygghet til å gjennomføre.

Jeg har  levd med beslutningen i fem år, og det føles fortsatt ferskt.

Ingrid Lehren Wathne

Foran seg har hun den endelige masteroppgaven og dertil forskning. Det er et langt løp, lengre enn hun først trodde. Men drømmen er fortsatt sterk, og hun har allerede holdt en rekke kommunikasjonskurs for par. Det er givende, forteller hun.

– Når jeg holder kurs, får jeg evalueringsskjemaer tilbake. Fire siders vurdering med skalering, men også et åpent felt for kommentarer. Det står det ting som gjør alt sammen verdt det. En hadde blant annet skrevet: «Jeg fikk nytt håp.» Det er dette som gir energi til å stå langtidsløpet ut.

– På grunn av barna mine må forskningen vente enda litt til. Jeg tenker at om ti år, da er jeg der – som den kloke damen på kontoret. Jeg har erfart at alt ikke må skje med en gang, det er ikke noe nederlag at ikke du kan realisere fortløpende. Jeg har levd med beslutningen i fem år, og det føles fortsatt ferskt.
 
Mest overrasket over: En ny erkjennelse av hva mot er.
Ny valuta for livet: Å gi håp

Gjør business av lidenskapen

Da 2013 var et faktum, gikk ikke Carl Bækken tilbake til rådgiverstillingen i Dinamo. Han satt og programmerte websiden primaitalia.no, sin nye arbeidsplass. Nå skal han og konas mangeårige italialidenskap bli porten til nordmenns drømmeferie.

Carl Bækken i sitt foretrukne element. Foto: Privat

– Jeg har en nysgjerrighet på å få til noe. Det er jo det som driver oss i vår bransje; å løse ting på en ny måte. Så jeg skal egentlig fortsatt gjøre det samme, bare på et annet felt. Jeg tar med meg snart 20 års kunnskap, og setter det inn i en annen sammenheng. Det blir spennende å teste om det man preker selv, faktisk funker!

De ville gjøre Noe Helt Annet som hadde med Italia å gjøre. Han og kona vurderte alt fra import av biler og interiør til mat og klær. De valgte å stole på sin egen erfaring som italiaferierende nordmenn, og gjøre business av det.

– Jeg har ennå ikke hatt nervøse netter. Jeg har hatt en god følelse siden beslutningen ble tatt, det er mindre farlig når du har bestemt deg. Hallo, hva er risikoen egentlig? Jeg har stor tro på dette. Vi skal definitivt tjene penger, jeg skal få bestemmelsesrett over min egen tid, og jeg får brukt erfaringen min på en ny måte. Men joda, det kommer nok en natt der jeg ligger og tenker.

Det er noe annet å jobbe med italienere

Carl Bækken

Samarbeidspartnerne er på plass, og når du leser dette er siten oppe og går med 50 feriehus tilgjengelig i første omgang. Men noen overraskelser har det vært.

– Ting tar tid! Det har vært en bratt læringskurve, spesielt med å programmere websiden. Jeg har fått en ny opplevelse av hvor mye jobb det egentlig ligger bak alt folk gjør. Samtidig er det godt å se annerledes på ting, fordi jeg har vært i én mentalitet så lenge, jobbet med folk som tenker ganske likt. Det er noe annet å jobbe med italienere.

Primaitalia.no tilbyr feriehus og leiligheter, og basen er et resultat av en forhåndssiling Carl og kona selv har gjort med tanke på standarden nordmenn ser etter.

– Vi vet hva nordmenn vil ha etter å ha feriert i Italia i 15 år. Det er utrolig mye ræl, for å si det rett ut. Vi ville tilby den enkleste veien til det beste. 

Han snakker fortsatt ikke flytende italiensk, men det er målet.

– Foreløpig går det bra på engelsk. Bortsatt fra på Sardinia. Der spør de alltid om jeg kan sende en mail etter at vi har snakket sammen.

Mest overrasket over: Hvor mye jobb som egentlig ligger bak det du ser.
Ny valuta for livet: Mer familietid og nye erfaringer.

Psykologen: Ærlighet gjør deg i stand til å våge

– Livet er endring, og vår personlige identitet er i konstant utvikling. Sånn sett er også en livsendring naturlig. Men den økende tendensen vi ser til å bytte yrke og livsstil, er også et rikdomsfenomen, sier psykolog Cathrine Moestue

– Vi har faktisk anledning til å gå for en drøm. En slik form for selvrealisering er en luksus.

Cathrine Moestue. Foto:  ©Moestue Consulting

Hun vet hva hun snakker om. For Cathrine Moestue startet selv i reklamebransjen midt på nittitallet. Overgangen til akademia var stor, men nå er hun vel etablert som psykolog, spaltist og foredragsholder med sitt eget firma Moestue Consulting, kanskje mest kjent for sine kurs i gjennomslagskraft (prinsipper for endring).

– Det er så mange som lever livet på plikt, mens vi egentlig vil leve innenfra og ut. Tenk så beskyttet og straight vi egentlig har det. Noen har mer trang til frihet, kreativitet og selvstendighet enn andre. Det er mange av dem i reklamebransjen, og kanskje derfor tendensen til «noe helt annet» er så merkbar der, funderer Moestue.

Plutselig innser du at livet er kort, og alt ser annerledes ut.

Cathrine Moestue

Så består bransjen vår egentlig av en gjeng latente bomber som går av i 40-års alderen?

– Ja, kanskje det?! Nei, men det er vel fortsatt slik at reklamebransjen dyrker ungdom og annerledeshet. Og med alderen skjønner man jo at mange av livets realiteter ikke er med i det regnestykket. Plutselig innser du at livet er kort, og alt ser annerledes ut. Det er en form for ærlighet, som gjør deg i stand til å våge. Og det tror jeg er sunt.

Som psykolog har jeg også sett at noen livsvalg tas på bakgrunn av at man rett og slett leser for mye ukeblader.

Cathrine Moestue

Men Moestue ser også faremomenter når vi fristes til store livsendringer.

– Å bryte med menneskelige relasjoner, bare fordi du trenger endring, det er ikke sunt. Det relasjonelle vil alltid være det viktigste for oss, for det er noe man ikke kan skape på nytt. Som psykolog har jeg også sett at noen livsvalg tas på bakgrunn av at man rett og slett leser for mye ukeblader. Vi trenger ikke alltid å endre store ting for å endre livet vårt. Vi må ha tillit til at skaperkraften vår er større enn vi tror.


Om artikkelforfatteren:
Carina Laurhammer Lindberg (f.1974) har vært i reklamebransjen siden 1995. Hun jobber til daglig som tekstforfatter i McCann, i tillegg til å benytte de fleste anledninger til å få utløp for generell skrivekløe.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.