Ute til Brunch

Vi tasser rundt reklamegrøten med trioen Simen Braathen, Markus Ivan Johansson og Andreas Øverland i idébyrået Brunch.

I et næringsbygg like ved Stensparken holder byrået F+OSS til i et stort lokale. Med en del plass til overs, leies resten ut til andre kreative og fremadstormende enheter: Willy Nikkers (lillebroren til Einar Film), WeOslo (grafisk design) og Brunch, bestående av de tidligere TRY-kreatørene Simen Braathen og Markus Ivan Johansson, samt journalist Andreas Øverland

Brunch har bare holdt på siden i februar, men samlet sett sitter den unge trioen på tonnevis av erfaring: Markus jobbet tre år i Leo Burnett Milano, noe som resulterte i gull både i The One Show og Cannes Lions. Simen, som også er dokumentarregissør, har jobbet i Crispin Porter + Bogusky i Colorado og var med å starte opp Leo Burnetts New York-kontor. Andreas har jobbet som både journalist og produsent i P3, Monster, Plan B og Natt&Dag, i tillegg til å være DJ og musikkonsulent.

De tre ble kjent i Natt&Dag back in the day. Det var under arbeidet med «Senkveld med Thomas og Harald» at Andreas begynte å fundere på å starte byrå med sine gamle kumpaner.

– Veldig mange av gjestene på Senkveld var der i et PR-øyemed, og jeg tenkte at her er det et potensial som det må være mulig å utnytte på en bedre måte. Så snakket jeg litt med Simen, og vi fant raskt ut at vi hadde langt mer til felles enn det motsatte, forteller han.

Sendte Rønneberg til romersk ruinby

Et av byråets prestisjeoppdrag i oppstartsåret har nettopp vært fra Senkveld. Etter 27 sesonger begynte programmet å bli vel trad i tralten, og trengte fornyelse.

– Det var gøy å gjøre «Hjelp Harald hjem» for Senkveld, der vi sendte Harald Rønneberg til Volubilis i Marokko uten reisefølge, med en ryggsekk full av PowerBanks, forteller Simen.

– Det er redaksjonelt innhold som samtidig fungerte som en promo for Senkveld-sesongen, og i tillegg en idé for å engasjere Senkveld-seere på nett. Den har mange kule aspekter ved seg, og løsningen var også veldig morsom å jobbe ut, supplerer Andreas.

– Vi fikk brukt alle verktøyene i kassa vår, understreker Markus.

Hva slags byrå er Brunch?

– Vi kunne sikkert ha formulert noe catchy om hva vi er, men til syvende og sist handler det bare om at vi er tre folk som er glade i gode idéer og historier, og så prøver vi å komme med hver vår vinkling. Som relativt unge og ferske føler vi det blir litt dumt å skulle erklære at alle andre som kom før oss har misforstått og at vi har et nytt og bedre hjul. Vi er et slags idébyrå, men vi gjør jo det samme som alle driver med om dagen: Litt av hvert. I tillegg til reklame tar vi på oss en del PR-ting, influencer-oppdrag og medietrening. Oppdragsgiver kommer i mange tilfeller til å være merkevarer, men vi forbeholder oss friheten til å jobbe redaksjonelt. Vi ser det heller som en styrke at vi ikke binder oss opp mot spesifikke uttrykk.

Frihet til å være liten

De fleste begynner i det små, men for folk som tidligere har jobbet i store byråkonstellasjoner kan dette være ekstra frigjørende.

–  Ikke at vi har noe valg, men det er gøy å være liten og i utfordrerposisjon. Vi skal sikre oss inntekt, men samtidig vil vi jobbe med noe som kiler litt i magen. Og det som kiler mest nå er å gå utenom det vanlige reklameløpet. Vi er i en posisjon der vi kan dytte kunder litt i nye retninger og eksperimentere med form. Dette er selvsagt ord vi risikerer å måtte spise om noen år, he he.

Å sitte i et kontorfelleskap med andre fra kreative yrker har skapt synergieffekt, som eksempelvis oppdrag fra godtlevert.no og Barnas Hus. Og Johaug ble pitchet og vunnet av F+OSS og Brunch i fellesskap. De har også brukt utallige timer på å forberede til pitcher som aldri ble noe av.

– Det har vært den første harde lærdommen, og det ville sikkert vært annerledes dersom vi hadde hatt proffe salgsfolk på plass. Men som kreatør er man så keen på å prøve ut ideene sine at det er alt som betyr noe. Men det siste halvåret har vi fått mer dreisen på det.

I tillegg til de allerede nevnte kundene, jobber Brunch med blant annet Warner Music, MESH, Kreftforeningen og på flere samarbeidsprosjekter med F+OSS. De har også tatt på seg frilansoppdrag for byråer som trenger noen ekstra hoder

– Selv om vi ikke fikk så mye inntekt det første halvåret, var tiden viktig i den forstand at vi måtte finne ut hva vi var, hvordan vi jobbet og tenkte og hvor vi skulle. Men det er klart at vi har litt mer fokus nå. Har til og med fått i stand en slags standardkontrakt!

Sjekk ut jobbene til byrået på brunchoslo.no.

***

Simen Braathens dokumentar «Arktisk superstjerne» ble nylig anbefalt av Vice som en av ti musikkdokumentarer du er nødt til å se i år. Den blir tilgjengelig på NRKs nett-tv lørdag ettermiddag. Du kan se traileren allerede nå. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.