KF Hjemme hos: Hyper

Fra den spede start i 2000, har Hyper vokst seg store. Med nesten 50 ansatte i eget hus ved Akerselva er de i dag ett av Norges ledende frittstående digitale fullservicebyråer. Vi sendte Torbjørn Kvien Madsen for å hilse på.

I Hypers hus i Maridalsveien blir vi møtt av en svak duft av stekte koteletter fra kantinen og kreativ leder Lars-Petter Windelstad Kjos. Hyper holder til i et modernisert fabrikkbygg langs Akerselva. Vi får raskt tilbud om den obligatoriske kaffen, og etter en hyggelig omvisning på huset setter vi oss ned med medeier Windelstad Kjos for å høre mer om Hyper.

KF: Hvorfor valgte dere Maridalsveien 87?

– Vi har vært i området siden Hyper startet for 13 år siden, og trives godt her. Elva renner utenfor huset. Vi slipper bystresset. Vi har trær istedenfor biler utenfor døren. Dessuten liker vi å ha vårt eget hus, ikke bare en etasje i et stort bygg. Når denne muligheten dukket opp, var det så bra at vi ikke kunne si nei. I starten var det mer plass her enn vi strengt tatt trengte, og da bodde vi her med med Redink. Nå bruker vi hele huset selv.


Idyllisk beliggenhet med utsikt mot trær og Oslos pulsåre.

For å unngå «isolasjon» mellom etasjene, plasserte vi kaffemaskinen oppe. Nå må alle opp for å hente kaffe, og da ser man hverandre hver dag, uansett hvor man har plassen sin.

KF: Hvem har bestemt innredningen?

– Det må jeg vel si er meg. Jeg er over gjennomsnittet interessert i møbler. Vi har ingen dyre designmøbler, men forsøker først og fremst å skape gode arbeidsplasser. HMS er viktig vet du. Gode stoler må man ha.


Kreativ leder og medeier Lars-Petter Windelstad Kjos.

KF: Hvordan fungerer det med åpen kontorløsning?

– Vi har jobbet mye med støysoneproblematikk. Noen fagrupper, som designere og programmerer må ned i «the zone» for å jobbe ordentlig. Derfor har vi skilt pratmakerne og de som trenger rom for konsentrasjon. Bablerne sitter sammen, det er hovedtanken. Vi sitter nå åpent over to etasjer. Før satt vi alle i andre etasje, og vi var litt bekymret når noen måtte flytte ned i første. For å unngå «isolasjon» mellom etasjene, plasserte vi kaffemaskinen oppe. Nå må alle opp for å hente kaffe, og da ser man hverandre hver dag, uansett hvor man har plassen sin.  I tillegg snakker vi mye sammen på Facebook. Det er sikkert 150-250 poster hver dag på Hypers interne facebookgruppe.

KF: Hva er favorittdingsen på kontoret?

– Det er FIFA. Helt klart. Selv om noen av jentene har begynt å stille spørsmålstegn ved FIFA-spillingen, er det byråets klare favoritt. Vi spiller på storskjerm, har shootouts og arrangerer mesterskap. Vandrepokalen er nå i hendene til Terje. Han er god.

Ikke designmøbler, men viktig fokus på gode arbeidstoler og støysoneproblematikk.

KF: På nettsidene sier dere: «Hyper kombinerer pedagogisk erfaring med kunnskap om kommunikasjon og teknologi». Hva skjer da?

– Det skjer faktisk ganske mye spennende. Pedagogikk er ganske basic. Man må skape motivasjon, deretter aktivere folk, for så å oppnå en eller annen form for adferdsendring. Vi jobber mye med applikasjoner for å hjelpe selgere til å bli bedre. Vi har jobbet mye med HMS og i dag jobber vi mye med retailbransjen. Når vi lager reklamekampanjer som vises i massemedia, kjører vi kampanjer mot ansatte i forkant, slik at de blir preppet i kampanjen som kommer. De lærer om produktene. 

Hvis en annonsør bruker mye penger på å få folk til butikk, bruker vi like mye på å få folk til å legge igjen penger i butikken.

KF: Hvordan jobber Hyper når Hyper jobber best.

– Vi har noe vi kaller X-faktorprosjekter. Prosjekter vi ser kan bli bra hvis vi tar risiko. Rottenetter var et slikt prosjekt for oss. Vi tok noen sjanser og fikk lage Norges første ARG-spill. Vi jobber best når vi kan se problemstillinger fra et annet lys. Vi har mange ansatte, som kan mye innen mange fagfelt og jobber godt når vi kan utnytte det.

KF: Med så mange fagområder, vet kundene hvordan de skal bruke dere?

– Det er kjerneutfordringen vår. Hvis du ringer kundene våre og spør hva Hyper er, så vil du få vidt forskjellige svar. Noen vil si vi lager websider og applikasjoner, noen vil si vi er reklamebyrået deres og andre vil kalle oss kommunikasjonsrådgivere. Vi har derimot valgt å ikke bruke tid på å prate om hvem vi er, men heller fortelle kundene vi møter hva vi kan være for dem. 

De nye tankene KF har gjennomført, har vi sansen for.

KF: Dere har også startet spillselskapet Hyper Games. Hvordan går det?

– Vi går ydmykt til verks, men har jo jobbet med spill i mange år. Vi startet før jul, og har allerede to store jobber på gang. Det ene er spillet MOGUL. Et aksjespill. Du starter som en slask i rennesteinen og målet er å bli stinking rich. Vi har faktisk mappet hele jordkloden til dette spillet. Du kan zoome inn på hver eneste vik i hele verden. Det andre spillet er Albert Åberg. Der har vi fått kommersielle rettigheter til et spill som produseres i forbindelse med spillefilmen som kommer. Albert er stor også i utlandet, så det blir et spennende.



KF: Dere har nå meldt dere inn i KF. What took you so long?

– KF er mer relevant for oss nå som organisasjonen har vært i endring. Det er ikke så interessant for oss hvis KF kun handler om reklame. De nye tankene KF har gjennomført, har vi sansen for. Det har nok presset seg frem en grunnleggende forandring i hvordan bransjen tenker og jobber.

KF: Hva er ambisjonene for neste års Gullblyant?

– Vi var med for første gang i år og det var interessant. Jeg opplevde det som motiverende. Har tenkt på det som en reklamekonkurranse, og historisk vært mer opptatt av Gulltaggen, men nå opplever jeg dem som ganske like. Vi fikk et diplom i årets Gullblyant, og ambisjonene for neste år må jo være å plukke litt mer. Og det er noe jeg tror vi absolutt kan få til.

Om fotografen: Alle bildene i saken er tatt av Line Slotnæs. Hun har tidligere jobbet foran og bak kamera, både med foto og med film. Fotografering har alltid vært en stor interesse, og nå tar hun skrittet videre og satser på en aldri så liten karriere.

Kommentarer

aleksander Hoel

i Høyskolen Kristiania

4 år, 7 måneder siden

Fine bilder

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.