KF Hjemme hos: Pocket&Comms

En gjeng med støyende og glade barnehagebarn går forbi de store vinduene og vinker inn til gjengen hos Pocket & Comms. De sitter samlet rundt et bord de har designet selv og på kontorstoler av modellen Soft Pad Chair av Charles Eames. Pocket & Comms har holdt dørene åpne i fire år og er dessuten nye medlemmer i Kreativt Forum.

Byrået ligger på gateplan, og ifølge byråleder Anders Gottlieb-Nygaard er det så mange som har kommet innom og spurt om hva det er de holder på med at de vurderer å ta bilde av alle sammen, og etterhvert gi ut en bok. 


Men det er egentlig ikke et dumt spørsmål, for Pocket&Comms skiller seg ut og jobber med svært varierte oppdragsgivere.

KF Hva er Pocket&Comms?

– Vi er en blanding av et reklamebyrå og et kommunikasjonsbyrå. Essensen av Pocket&Comms er definert som kreativ problemløsning. Vi eier ingen produksjonslinje, men henter inn den kompetansen vi trenger og gjør det som er relevant for briefen.

KF Hva betyr navnet deres? 

– Kort fortalt er det egentlig en arbeidsbeskrivelse av vår helhetlige tilnærming til kommunikasjon. Vår yin og yang.

Han får et ark og tegner opp forskjellige kommunikasjonspilarer og markerer rommet i mellom dem. 

– «The gap between the pilars, is known as a pocket». Pocket&Comms samsvarer med helhetsbildet.

KF Det er tre år siden vi snakket med dere sist. Hvordan har utviklingen vært? 

– Vi har doblet omsetningen for tredje året på rad. Vi har vokst fra to til ti ansatte. Et kontor i Oslo, et i Stockholm. Alt har skjedd organisk, ingen støtteordninger eller investorer – og sunn bunnlinje. Hard jobbing, forteller Anders uten blygsel.

På veggene henger store malerier av samtidskunstnerne Kjetil Jul, en tidligere Nerdrum-elev, og Nicolai Schaanning Larsen. Alle bildene er solgt, og flere kunstverk er på vei opp for å pryde de hvite veggene.

– Det er gøy når folk kommer inn fra gata for å se på maleriene og at de blir solgt på den måten. Når disse blir hentet har vi tre-fire andre spennende navn i pipelinen som skal henge utover og i vinter.


Maleri av kunstner Nicolai Schaanning Larsen.

KF Apropos kunst. Fortell om bordet dere har designet.

«Nordic Alpine» ble skapt i grenselandet mellom en rævva pitchpresentasjon og at vi trengte møbler til våre nye, større lokaler. Bordene er bygget av gjennomfargede MDF og overskuddsstål fra byggeplassene i nærområdet – og som selges per kilo. Norsk Designråd så bordet, digget det, og sendte det videre til 100% Design i London. Det var sånn bordet ble omtalt i Wallpaper.

KF Hvem jobber her?

– Vi har vært ganske selektive når vi har ansatt. Det har vært viktig for oss å finne folk som takler hybrid-tanken. Det finnes mange smarte hoder i bransjen, men få som virkelig evner å blomstre innenfor ulike disipliner. De lineære prosessene i de store byråene er bedre for bunnlinja til firmaet – enn utviklingen av menneskene som jobber der eller tilnærmingen til kommunikasjonsfaget. 

Carmita Carlsson er nyansatt og kommer sist fra Acne, men har tidligere også jobbet i byrå. Hos Pocket&Comms fyller hun rollene som daglig leder og prosjektleder.

– Hun har en spennende reklamebakgrunn fra Schjærven, som tjener latterlig mye penger, til å gå over til en lederstilling i kanskje den merkevaren i Skandinavia som har mest kred. Carmita har stor faglig tyngde, interessant erfaring og i tillegg er hun en «cool cat».

– Det samme gjelder for resten av gjengen. Haakon, produsenten, har egentlig bakgrunn fra klesbransjen. Han får ting til å skje, men fungerer også som sparringspartner i den kreative prosessen, spesielt innenfor retail, digitalt og mote. 

– Dessuten har han jobbet for Nidarosdomen, så vi er på lag med Gud, skyter Carmita inn før Anders fortsetter.

Jørgen har bachelor i markedskommunikasjon, og er grafisk designer. Han er også instruktør for hip hop-dansere som har deltatt i Norske Talenter, og er dessuten en smart og underfundig type.

Preben, Røas stolte sønn, er kreatør, men med et fantastisk digitalt hjerte!

– Og han har en forkjærlighet for Speedo, ler Carmita.

– Så har vi Espen som har studert innovasjon og fungerer som en blanding av konsulent, strateg og kreatør. Han har bakgrunn fra konfeksjon ved siden av skolen og hans fingerspizgefuhl er helt fascinerende. Han er prosessdrevet og ser tydelig veien å gå, mens de andre kan være mer løse kanoner.

Erlend har jobbet i Pocket&Comms i to år. Han er senior tekstforfatter med erfaring fra både scenekunst, poesi og tv-produksjon.

Kristina har lang erfaring fra både byrå- og produksjonssiden i inn- og utland og vært hos oss siden august 2012.


Øverst fra venstre: Jørgen, Carl, Mike, Anders, Preben, Espen, Carmita, Kristin, Erlend og Haakon.

Tilsammen teller Pocket&Comms Oslo åtte mennesker, mens Mike og Carl holder til på Södermalm i Stockholm.

KF Hvordan jobber dere?

– Vi har en enkel tilnærming til måten å jobbe på. Vi har for eksempel ikke noen team. Vi sitter rundt dette bordet sammen, og huker på dem som er relevante å bruke videre i prosessen, sier Carlsson.

– Arbeidsprosessen vår er tre-delt. Første delen kaller vi for «kulturell forståelse», som handler om å se oppdraget i en relevant kontekst. Lese, lære, se og forstå.

Den andre delen kan kalles «strategisk tenkning». Dette handler om å enkelt forklare hva vi skal gjøre og hvorfor vi skal gjøre det – og gi kunden mange relevante knagger å knytte briefen til. I stedet for at avgjørelser tas på et subjektiv grunnlag, blir en faglig diskusjon utslagsgivende for hvilken vei vi går videre. Dette er bra for både kundene vi jobber med og oss som byrå. 

Den siste fasen lener seg tungt på hva vi har gjort i fase en og to – og er definert «kreativ problemløsning». Det handler om å finne den beste måten å løse oppdraget på, sier Gottlieb-Nygaard.

– Vi jobber med kundene våre lenge, som igjen fører til at vi får være involvert i større deler av prosessen. Et eksempel er i forbindelse med hotellet THE THIEF. Det startet med at vi egentlig ble involvert i nettsiden deres for to år siden, men det har balla på seg.


– Jeg merker stor forskjell på kundene her i motsetning til det jeg er vant til fra andre steder. I stedet for at kunden allerede har bestemt seg for at de for eksempel vil ha banner og annonser og at det må være billig og raskt levert, så kommer de hit med en åpen holdning til hva som skal gjøres og et ønske om en faglig diskusjon rundt hva som skal leveres, supplerer Carmita.

KF Fortell mer om The Thief

–  Vi har vært med på å lage hele konseptet fra dag én, videreutviklet betydningen av navnet, vi bygde presse-siten, utviklet konseptet til restauranten, vært med på å sette hvordan den estetiske matplattformen skulle gjennomføres. Rom 13, og nå jobber vi med å designe tallerkner for restauranten deres. Lista er lang. 

Rom 13 var opprinnelig en idé de hadde med i pitchen. Kunstbokprosjektet, et prosjekt der Jonas Forsang intervjuet 13 kjendiser og hvor inntektene gikk til Åpen soning og Røde Kors.

– Så fremt du ikke har vunnet masse penger i Lotto er «luksus» et begrep nordmenn ikke liker eller nødvendigvis unner seg selv. Jantelovhælvetet vil jo at Petter Stordalen skal mislykkes, og vi var bevisst på at folk kunne vende denne kombinasjonen ryggen. Fokuset har heller vært å skape en eksklusiv opplevelse, og brukt moderne kunst som en gjennomgående referanse. 

– At hotellet nå er blitt beskrevet som «must see destinasjon» i både New York Times og Independent er vel et tegn på at vi har tenkt noen riktige tanker?

P & C goes international 

Pocket & Comms åpnet tidligere i år en ny filial i den svenske hovedstaden. 

– Stockholms-kontoret er et resultat av at vi i en lengre tid har jobbet på prosjekter i det svenske markedet, og samtidig sondert terrenget etter flinke folk. At vi nå har fått Carl og Mike på plass, er et spennende steg i en faglig interessant retning, samtidig som det er bevis for at vår tilnærming har realistiske internasjonale utviklingsmuligheter.



I Stockholm: Mike Lekström og Carl Danger Dackö. Foto: Christian Gustavsson.

– Det er ikke til å legge skjul på at vi har ambisjoner om å jobbe ute. Bredere kompetanse, nye innfallsvinkler, flere folk og spennende kunder ligger og venter, legger han til.

Man kan aldri lese for mye

– Vi har masse faglitteratur på kontoret, som vi pusher at de ansatte skal lese. Den faglige biten er høyt prioritert.

Anders roper noe til Espen, som går og henter en tykk blekke.

– Dette er The APG short list paper som inneholder de 25 beste casene fra i fjor. I stedet for å se en døv casefilm med Starsky & Hutch eller Mumford & Sons-soundtrack «…and then we did this. And without spending any money we created…» og alt det pisset der, så har vi plannernes baktanker beskrevet i detalj i denne. Dette er en foretrukken måte for oss å tilnærme oss kunnskap på. Enkelt, mye mer substansiell og uten forstyrrende Ken Burns-effekter.

– Man kan aldri lese nok, lære nok. Og man kan alltid pushe seg selv ett steg lenger! 

– Vi vil først og fremst ruste de ansatte til å jobbe hos oss, men også til veien videre. Vi ønsker at de skal utvikle seg her, men også gå herfra og ha lært noe og være kjempeflinke! legger Carmita til.

Flere av de ansatte er lidenskapelig opptatt av mat. Allerede på trammen får man en anelse om det. I en blomsterkrukke man vanligvis finner pyntelige margeritter eller fargesterk pelargonia har de plantet basilikum, kruspersille og marokkansk mynte.

– På forsommeren starta vi noe som «The weekly cook off», hvor hver ansatt skulle ordne en rett. Men i takt med at vi har en voksende arbeidsmengde, har vi måttet tone det litt ned, forteller Carmita.

– Det starta som en morsom greie. Vi har felles lunsj klokka 12.00, og maten ble introdusert sammen med en «fun fact» fra hjemstedet vi kom fra. Etter hvert ble det en matlagingskonkurranse hvor en var ansvarlig for å lage lunsj til hele gjengen. Trønderen Haakon starta med trønder-sodd og Dahls Pilsner.

– Det å ta seg et glass øl til lunsjen er bare bra.

– Som sagt så ble cook off’en tonet litt ned. Vi har det innimellom, men vi har beholdt fun fact-biten. Så alle må komme med en fun fact hver dag. Ingen unntak.

Vi avslutter besøket hos gjengen i P&C med byråleders egne velvalgte ord.

– Vi starta opp på kjøkkenet mitt i september 2009. Pocket & Comms ønsker å være et faglig spennende byrå hvor man gleder seg til å gå på jobb hver dag. Vi har klart å finne fantastisk flinke folk, vi lager ekstremt variert output. Vi er veldig heldige og har kunder som vil bli faglig utfordret og som anbefaler oss videre, og på den måten har vi vokst organisk i takt med knallhard jobbing.


Om fotografen: Alle bildene i saken er tatt av Line Slotnæs.

Kommentarer

Christoffer Lorang Dahl

Digital Director i SMFB

3 år, 11 måneder siden

Få se dette bordet, da!

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

3 år, 11 måneder siden

Mats André Kristiansen

Partner & konseptansvarlig i Lemonade

3 år, 11 måneder siden

Jøss. En kommentar!

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

3 år, 11 måneder siden

Velkommen til oss, vi er "kloakken i kommentarfelteltet"

aleksander Hoel

i Markedshøyskolen

3 år, 11 måneder siden

Kul sykkel, kommer bordet i hvitt?

aleksander Hoel

i Markedshøyskolen

3 år, 11 måneder siden

Fuck, jeg har blitt en kommentator som spør om kjøpetips.... Overse forrige melding, jeg var ikke meg selv

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

3 år, 11 måneder siden

Heisann, banning. Blir jeg nødt til å moderere debatten nå?

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.