Hybridiserte møtesteder

Kudos-spalten fortsetter å utforske grensene for hva Kreativt Forum kan og skal formidle. Denne gang er det selverklært potet og gründer av kaffebaren Fuglen, Halvor Skiftun Digernes, som framsnakker Food Studio og Bielke+Yang.

39248 d755d original
39249 10ad4 original
39250 a48cf original
39251 7e2e3 original
39252 16b93 original
Halvor Skiftun Digernes

har en bacholorgrad i hotellledelse fra hotell-høgskolen i Stavanger og har lang erfaring fra servicebransjen, som vaskegutt, kokk, barista, servitør, bartender fra Bar Boca, daglig leder på mange av Åpent bakeri-avdelingene, samt Blings på St. Olavs plass.

For 4-5 år siden ble han spurt av grunnleggerne av Fuglen Einar Kleppe Holthe og Peppe Trulsen om han hadde lyst å være med på å utvikle en cocktailavdeling til Fuglen, og sammen skapte de Fuglen som den er i dag. Med fokus på kvalitetshåndverk og råvarer i både kaffebar og cocktailbar, samt en vintage design-del med hovedvekt på «norsk mid-century».

Fuglen har i løpet av de siste årene tatt steget ut i den store verden og åpnet en avdeling i Tokyo Shibuya og planlegger å åpne i New York i løpet av noen par år. Fuglen-konseptet har mottatt massiv omtale i flere internasjonale medier og er blitt det man på godt engelsk kaller «big in Japan».

Med base i Fuglen har folka bak også skapt Norwegian Icons (NI) som er et selskap som har fokuserer på å informere om Norsk designhistorie gjennom internasjonale salgsutstillinger, samt at NI på sikt skal virke som eksportkanal for Norske reproduksjoner og nyere design.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Med min bakgrunn i servicebransjen er det naturlig å se dithen, og noe av det beste som har blitt gjort de siste årene innen service-eventer, merkevarebygging og produktutvikling på forskjellige nivåer, er jobben Food Studio og Bielke+Yang har fått til. Og jeg er veldig glad for jobben de har gjort og gjør med tanke på promotering av norske økologiske og biodynamiske råvarer.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Nå har vi i Fuglen det siste året jobbet med en japansk kunstner som heter Takashi Murakami og vi har utviklet et totalkonsept for ham der man lager et møtested og levende visningsrom for japansk kontemporær kunst, Bar Zingaro. Zingaro-galleriene er tre gallerikonsepter i et fantastisk gammelt neo-Tokyo kjøpesenter (Broadway gallery) som stiller ut unge talentfulle kunstnere som blir «oppdaget» på Takashi Murakamis kunstmesse Geisai som avholdes to ganger i året i Tokyo.

«727» (1996) akrylmaling på lerret, (C)1996 Takashi Murakami /Kaikai Kiki Co.

Det er Murakami's organisasjon KaiKai KiKI som jobber med disse prosjektene, hovedsakelig for å fremme unge japanske kunstnere og hjelpe dem med å bli eksponert for et marked, samt gi dem faglige tilbakemeldinger, slik at de kan utvikle seg som kunstnere uavhengig om de har faglig utdanning. Geisai kan alle kreatører bli med på. Jeg er mektig imponert over jobben de gjør der borte, men også ut mot det internasjonale markedet.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gi stafettpinnen videre til Lars Mørch Finborud, synes han får til veldig mye bra gjennom jobben han har gjort og gjør for Henie Onstad Kunstsenteret, samt det han får til gjennom sitt plateselskap Plastic strip og bokutgivelser, spent på hva han har å si.