Emballert og illustrert

Tonje og Ingrid i Darling Clementine driver designvirksomheten sin fra Tøyen i Oslo, men distribueres og selges verden rundt. Her gir de blant annet kudos til leken illustrasjon med håndtegnet typografi og det de kaller low-tech klipp og lim-teknikk.

42259 3489e original
Oppslag i «As we go up, we go down» av Yokoland
42262 2223a original
Fra «Tree Weekend» av Kim Hiorthøy
42265 db372 original
Colour // Andreas Engesvik & Daniel Rybakken Studio
42268 a7bb8 original
Buona Pasqua av Irving & Co // Jean Jullien
42271 f896e original
42286 a33a2 original
Darling Clementines siste produktserie IKONIC
42289 f3c1b original
Emballasjedesign av Darling Clementine for Crema// Harvest Tea
42301 1dcad original
Utdrag fra Expedia-kampanje av Ogilvy & Mather

Darling Clementine

ble etablert i 2006. Prosjektet startet som en masteroppgave for Tonje Holand, som etter endt studie møtte Ingrid Reithaug og grunnla firmaet samme år.

Både Ingrid og Tonje har studert i England, og hadde dermed veldig lik forhistorie og sammenfallende ambisjoner da de begynte å jobbe sammen. Det begynte som en serie med kort/ papirprodukter, og har etter hvert som årene har gått utviklet seg til en todelt virksomhet. Én del av virksomheten går på å vedlikeholde og videreutvikle designet til merkevaren, som distribueres og selges på verdensbasis av et annet norsk firma. Samtidig er DC et byrå som tar frilansoppdrag. Representert av illustrasjonsagenturet ByHands i Norge og AgentMolly internasjonalt har de jobbet med kunder som Kate Spade New York, Marks & Spencer, Tine, Diplom-Is, Ica, Elle, Peugeot og Tate Gallery.

Det kan ikke være mange i vår bransje og generasjon i dag som ikke på et tidspunkt trykket disse utgivelsene lykkelige til sitt bryst!

Fortell om en norskprodusert jobb dere er glad i

– Det er umulig å komme forbi hva utgivelser som «As we go up, we go down» av Yokoland og Kim Hiorthøy’s «Tree Weekend» har betydd for vår generasjon illustratører og grafiske formgivere. Det naivistiske uttrykket både i illustrasjonsstil, håndtegnet typografi og low-tech klipp & lim-teknikk ble en helt ny estetikk for veldig mange. Stilen verdsatte humor og uventede innfall, den tilnærmet seg kunst i sitt uttrykk og knyttet seg til tekst på en slik måte at det nærmest kunne kalles poetisk. Dette var en stor inspirasjon fordi det sto i sterk kontrast til den polerte og kommersielle måten reklamebransjen og dens idealer ble fremstilt i vår undervisningssituasjon og studietid. Den brøt for oss ned noen barrierer innenfor faget, og ga oss lov til en ny lekenhet. Det kan ikke være mange i vår bransje og generasjon i dag som ikke på et tidspunkt trykket disse utgivelsene lykkelige til sitt bryst!

– Av arbeid som blir produsert i dag blir vi veldig inspirert av alt Andreas Engesvik lager. Arbeidet hans har gjerne et glimt av humor, en gjenkjennelig estetikk og alltid en klassisk formsans.

Inspirert av London

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Ettersom vi begge har bodd mange år i England, har vi blitt veldig smittet av deres entusiasme over god emballasjedesign. Vi verdsetter virkelig hva det kan gjøre for helt nødvendig dagligdagse hendelser og opplevelser, som for eksempelt noe så trivielt som det å handle. Det er en ren glede å handle på et typisk engelsk supermarked som Sainsbury’s eller Marks & Spencer. De tar mat og matglede på alvor; de er superflinke til å bruke illustrasjon på emballasje og løsrive seg fra det konvensjonelle. Vi pleier å tillate oss et par inspirasjonsreiser til London i løpet av året, og da drar vi alltid til kafékjeden Carluccio’s.

Buona Pasqua av Irving&Co // Jean Jullien


– Det er hovedsakelig et spisested, men har også små Dehli-avdelinger i hver kafé, der de selger italienskinspirerte produkter med helt fantastisk emballasje. Vi ender alltid opp med bagasjen full av MAT- og ønsker om å gjøre noe lignede her hjemme. Byrået Irving & Co jobber tett med Carluccio’s og har stått for mange av deres kampanjer og produktserier. Vi er spesielt glade i denne enkle, men samtidig ikoniske påskekampanjen Buona Pasqua, som kan minne om hva klassiske designere som Paul Rand gjorde på 60-tallet.

Det finnes over 9000 flyplasser i verden med sitt originale akronym, og kun ved hjelp av disse forkortelsene ble all kommunikasjon i kampanjen formidlet.


Utdrag fra Expedia-kampanje av Ogilvy & Mather


– Av kampanjer vi har sett det siste året, elsker vi kampanjen Ogilvy & Mather London gjorde for Expedia der de baserte all copy på flyplassforkortelser verden rundt. Det finnes over 9000 flyplasser i verden med sitt originale akronym, og kun ved hjelp av disse forkortelsene ble all kommunikasjon i kampanjen formidlet. Det er en idé som er like enkel som den er genial, og man skulle ønske at man hadde kommet på selv. Vi jobber selv mest med illustrasjon & design, men liker absolutt reklame når den er så smart!

Utvalgte arbeider // Eriksen/Brown













Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi vil gjerne gi stafettpinnen videre til Ian og Linn i Eriksen/Brown, fordi de er så sinnsykt flinke med typografi og har en subtil men sterk signatur i alt de gjør.