– Herlig naivt og passe koko

Ukens kudos kommer fra grafisk designer Martin Asbjørnsen. Hyllesten går til en animasjonsfilm basert på skjult lydopptak av to menn i dusjen på Tøyenbadet.

43753 1e1a1 original
43756 af4ef original

Martin Asbjørnsen

er grafisk designer, utdanna fra Westerdals sommeren 2013. Han har brukt det siste halvåret på å assistere Aslak Gurholt, og uoffisielt drevet Yokolands Digital-avdeling.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Jeg vil rette oppmerksomhet mot Jonas Erslands mini-animasjonsfilm «To Menn På Tøyenbadet». Filmen er basert på et lydopptak han gjorde i all hemmelighet på Tøyenbadet, 15. September 2012. Mens Jonas selv tok seg en svømmetur, var lydopptakeren hans gjemt mellom håndklær og såper ved dusjen i herregarderoben – og tok opp de lydene som måtte befinne seg i nærheten. Basert på lydopptaket av en samtale mellom to menn han ikke vet hvem er – eller ser ut – tegnet han et snodig univers som akkompagnerte lyden, og gjenskapte øyeblikket der samtalen fant sted. Herlig naivt og passe koko. Kudos!

Med et raskt regnestykke oppdager vi at Brunner kun var 24 år, og fremdeles student, da fonten ble lansert – jeg har blitt stressa av mindre.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– En av de som har hatt mest påvirkning på arbeidene mine gjennom åra, er designeren Laurenz Brunner (f. 1980). Opprinnelig fra Sveits – via London og Amsterdam – nå basert I Berlin, der han i hovedsak jobber for kunder i den kulturelle sektoren. Brunner holder en lav profil, og har ingen online portfolio, uten at det stopper han fra å bli lagt merke til. Jeg kunne selvfølgelig trukket frem en av de flotte katalog- eller bokprosjektene han har gjort, men de prosjektene som har hatt mest påvirkning på meg direkte, er selvfølgelig typesnittene han har laget – og som du sikkert skjønner har jeg fått sjansen til å bruke de både støtt og stadig.

Designeren synes det er vanskelig å skulle velge ut én font, når to fonter er det Brunner har gitt ut for lisensiering, og begge har funnet plass blant Asbjørnsens personlige favoritter.

– Brunners første font, LL Akkurat , kan beskrives som en solid sans serif bygget på sveitsiske tradisjoner. Brunner begynte arbeidet med fonten i 2002, og den ble lansert på det sveitsiske forlaget Lineto i 2004. Med et raskt regnestykke oppdager vi at Brunner kun var 24 år, og fremdeles student, da fonten ble lansert – jeg har blitt stressa av mindre. Hans andre font, LL Circular, ble lansert for omtrent et år siden, ni år etter den første suksessen. Jeg hadde sett Circular i bruk på katalog-trilogien «Past/Present/Future» , som Brunner laget til The Most Beautifull Swiss Books i årene 2007–09, og ble umiddelbart gira da jeg så at fonten ble lagt ut for salg. Nå håper jeg bare ikke at fonten dukker opp på allverdens reklamer for tannkrem og dopapir, bare fordi den får litt kudos i reklamebransjen. Men kudos, det fortjener den!


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– I høst fikk jeg gleden av å jobbe med, og bli kjent med, portrett- og landskapsfotograf Morten Spaberg. I tillegg til å være en flink fotograf, eier av en kul hund og en dialekt som tilsier at han er fra Bergen, så er han en veldig interessant fyr som jeg tror kan si noe smart.