En Big Mac til begjær

Snorre Martinsen i Saatchi & Saatchi Norway viser både tung og lett reklame i ukens kudos.

48357 efff9 original

Snorre Martinsen

er @snorrem på hele internettet. Senior Creative / AD i Saatchi & Saatchi Norway. Tidligere har han jobbet som kreativ leder i MK, og kreativ strateg hos Naked Nordics & C/E Europe. Gikk Art direction på Westerdals til 2006. Reklame, design og teknoliginerd som bruker alt for mye tid på internett.


Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i

– Av norske jobber de siste månedene har jeg litt smaken for DDBs «Hvis kroppen din vil ha en Big Mac, så gi kroppen din en Big Mac» for McDonalds. Det er en enkel god McDonalds-idé, filmen er utrolig fint castet, og valget av musikk treffer for meg midt i gapet. Det er deilig å se at de har gapt over akkurat passe mye teit med tillegget av den ganske enkle gape-appen. I det hele tatt fint nyansert, og godt levert av Joachim & Bjørnar og resten av gjengen. Jeg må samtidig få gratulere de som har klart å gape lenge nok i appen for å få en Big Mac. Selv måtte jeg hacke konkurransen med en utskrift av Steven Tyler. Ganske sikker på at det ikke er tilfeldig at nettop det måtte til, for jeg mener å ha huske at Bjørnar Olsen postet Aerosmith-låta «I don’t wanna miss a thing» på Facebook en gang. Uten at jeg verken kan bekrefte eller avkrefte at det er tilfellet.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– En jobb som kanskje ikke alle har sett (ennå) er Saatchi & Saatchi Beograds kampanje «Chronicles of Threats» for den passe uvanlige kunden med det passe kompliserte navnet «Serbian Commission for the Investigation of Murders of Journalists and OSCE The Representative on Freedom of the Media» OSCE er forresten forkortelsen av Organization for Security and Co-operation in Europe. Så da har sikkert de fleste summert at dette er temmelig seriøse greier.

– De siste 20 årene i Serbia, har 3 journalister blitt drept, og dusinvis blitt truet. Kampanjen var linket til FNs beskyttelsesinitiativ av journalister og mennesker i media. Det hele startet med en webside som informerte og opplyste det serbiske folket om de uoppklarte drapene på de tre journalistene Dada Vujasinovic, Milan Pantic og Slavko Curuvija. De fulgte deretter opp med å legge trusselbrev som innstikk i landets største aviser.

– En annen del av kampanjen var boken «The Chronicle of Threats», som er et kompendium av trusler mottatt av journalister fra hele verden.

– Resultatet av kampanjen er at Serbias Nasjonale Sikkertssjef - Milan Radonjic, ble dømt for å ha beordret drapene på de tre journalistene.

– Fordi ikke all reklame trenger å redde verden, vil jeg samtidig trekke frem én jobb i år som får meg til å smile hver gang jeg ser den. Bak den står Wieden + Kennedy London, og da det er selvfølgelig kampanjen #Singitkitty for ‘3’ jeg refererer til. Siten er veldig morsom den, men det er definitivt filmen som gjør dette til noe jeg skulle ønske jeg hadde laget. Kort oppsummert møter vi ei jente på rosa sykkel som lipsyncer Starships «We Built This City» like a baws sammen med katten sin som sitter i kurven foran. Alt det der, det bare ér god stemming det.

– Samtidig er jeg – som sikkert alle andre kreatører i verden – temmelig misunnelig på konseptet «Silly stuff matters»/ keep internetting.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne sende pinnen videre til Anders Holm i Apt, fordi jeg synes han er en særs dyktig fyr, som har en finger med i spillet på utrolig mange av de fineste jobbene sjappa deres produserer. Det er forresten en flink Anders Holm i Kitchen også, så noen kan jo notere seg det og eventuelt sende oppgaven til han neste gang.