En mygg som tok butikkvegring på alvor

Denne ukens Kudos er fra Johan Høgåsen Hallesby, CMO i Urban Infrastructure Partner som blant annet står bak Oslo Bysykkel. Han løfter blant annet fram kolonial.no som et prima norsk forbilde.

74713 18a54 original

Johan Høgåsen-Hallesby, CTO i Urban Infrastructure Partner.Johan Høgåsen-Hallesby er CTO og markedssjef i Urban Infrastructure Partner som blant annet står bak den nye bysykkelordningen i Oslo (og i disse dager: Festspillsykkel i Bergen). Johan har bakgrunn som designer og skrev i sin tid noen kodelinjer han ikke er særlig stolt av i dag. De siste 15 årene har han vekslet mellom strategi- og produktutvikling for kunder, foredrag, skriverier og en liten håndfull startups.

– Ai! En produktfyr som meg er på jækla tynn is i denne spalten, jeg har lite klassisk reklame i monitor. Det er mulig jeg er farga av hvor jeg står selv, men opplever at mye av den kreativiteten man tradisjonelt har forbundet med reklame, i dag kommer i form av nye tjenester, overraskende partnerskap og lettbente oppstartsselskaper. Jeg er også gira over at vi begynner å få reelt nye modeller på byrå- og leveransesiden med sånne som for eksempel ÆRA (takk for stafettpinnen, Mads!)

– De kommunikasjonsjobbene jeg ser mest til handler med andre ord mindre om story-drevne kampanjer. Jeg inspireres mest av jobber hvor uttakene ligger i forlengelse av selve tjenesten og man jobber strukturert i skjæringspunktet produktutvikling og kommunikasjon. Felles for mine forbilder er der man investerer i å snakke med kundene sine på daglig basis.

Nevn et inspirerende internasjonalt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Internasjonalt, de siste tre årene, kan jeg ikke tenke meg en mer imponerende greie enn det Slack har fått til. Hvem hadde trodd at et SAAS-samhandlingsverktøy i B2B-markedet skulle være den kuleste kidden i klassen? Og det med en vekst få kan matche. Et klokkerent treff på timing. Det stod på skuldrene av ting som IRC/G-chat, men de naila produktinnpakningen og kombinerte det med en åpen modell for integrasjon mot andre tjenester. Profilmessig var Slack umulig å ikke like. I et marked preget av produkter man får utslett av, både så og oppførte dette seg som noe man hadde lyst på. Det handlet ikke om funksjoner, men de anerkjente frusterasjoner vi kjente oss igjen i. Terskelen for å ta det i bruk var minimal. Det gikk ikke via IT-sjefen, men nedenifra gjennom et team-medlem. Gratis til man var hekta og hadde brukt det lenge nok til at det var blitt uvurderlig. For hver kollega som logget seg på ble produktet bedre, et skolebokeksempel på nettverkseffekt. For meg er Slack er et strålende eksempel på hvordan produktet er selve merkevaren, og spredningsmekanismen er ferdig bygd inn. Språket og tonen gjennomsyret det hele. Avslappa selvtillit, med en kultur Redmond aldri forsto. Fra miste detalj i grensesnittet, via blogposter om bedriftskultur og ut til egenprodusert podcast om jobb(!).

– Slack har siden sent i fjor høst begynt å teste mer tradisjonell markedsføring. Interessant nok føltes dette som en av de første gangene de ikke treffer. Om ikke et fullt mageplask, føles det hvertfall som et stykke unna den første videoen de publiserte:


– Hvordan den ble til (og spilt inn av fantastiske Lonely Sandwhich) føyer seg pent inn i folkloren av Slackisms.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i

– Det mangler ikke på gode historier om hva folka fra utlandet får til, men jeg har ofte savnet de skikkelig gode forbildene i Norge. Nå dukker flere opp. De siste par årene har jeg vært særlig imponert over hvordan teamet i Kolonial.no jobber. I kjempenes marked hvor Norgesgruppen ler overbærende på den ene siden, og bedrevitende BI-professorer utsteder dødsdommer på den andre, var det en liten mygg som tok på alvor at folk flest ikke liker å gå i butikken.

– Kolonial.no har bygget helt fra bunnen av, snakket med kundene og rettet opp igjen der de har trådd feil. De leverer, tester, justerer og itererer, og skalerer! Jeg elsker historiene om hvordan de i løpet av et år går fra hentepunkt i bygg, via containere ved inn- og utfartsårer til mobile selvbetjeningspunkt basert på hengere. Det vil komme flere konkurrenter som kjøper seg til et e-handelssystem og en ny merkevare, men de vil ha totalt undervurdert hva slags case Kolonial.no egentlig har bygget opp og hvilket fotfeste de allerede har begynt å få i markedet. Det interessante med å overhøre historier når andre omtaler tjenesten er ikke at de bruker Kolonial, men at de forteller hvorfor og hvordan de bruker det. Da har man satt i gang en god historie. Kudos!



Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Jeg vil gjerne sende stafettpinnen videre til en som faktisk er i bransjen, min svenske kompis Digge Zetterberg Odh. Sjukt kul dame med hode og hjerte på rett sted. Jeg vil gjerne høre henne kommentere jobber fra andre siden av kjølen.