Tar toget i sommerferien

Kudos fra Cathrine Movold, designdirektør i Making Waves.

75598 1339b original
«Det Lises pappa sa etter 32 mil med mas fra baksetet»

Cathrine Movold, designdirektør i Making Waves.

Cathrine Movold

er designdirektør i Making Waves, og har ansvaret for omtrent 60 designere, strateger og analytikere som er spesialister på digitale produkter og tjenester. Hun har tidligere jobbet med produkt- og konseptutvikling for Sony Mobile og Philips Electronics. Hun er utdannet designer, og sier hun jobber best der design, teknologi og business møtes.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Når jeg skriver dette kommer jeg rett inn døra fra sommer-Oslo, så da passer det å trekke frem Ruters «Hopp på, Hopp av»-buss, som har kjørt i Oslo i helgen. Det er kult at Ruter gjør denne typen greier, og bidrar til å gjøre sommer-Oslo til en enda bedre by. Stuntet går også fint sammen med kampanjer som «4000 holdeplasser», som også knytter Ruter til det å vise frem ulike sider ved Oslo. Jeg tar trikken daglig og kan lett bli irritert på Ruter, men når de gjør sånt som dette blir jeg glad igjen.

– Selv om jeg jobber med digitale tjenester er jeg en sucker for god gammeldags historiefortelling. Jeg blir glad når det dukker opp nye vellykkede eksempler på det jeg syns er «typisk norsk» reklame, et lunt, humoristisk konsept som tas ut over flere filmer. For tiden er min absolutte favoritt den fantastiske serien «Ta toget» som POL gjør for NSB. Som mor til to viltre gutter er favoritten selvfølgelig «Det Lises pappa sa etter 32 mil med mas fra baksetet». Denne har hele familien sett sammen flere ganger, og mimret over bilturer som har vært nesten likedan. I den siste rekka er favoritten «Bruk begge hender». Igjen samler filmen familien i sofaen, og jammen skal vi ikke ta toget i sommerferien.



Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Her plukker jeg en gammel favoritt som jeg stadig vender tilbake til, fordi den er viser hvordan det å ha det moro kan trigge ønsket adferd, et viktig poeng i tjenesteutvikling. Det dreier seg selvfølgelig om «The Fun Theory» laget av DDB Stockholm for Volkswagen. Både idé og gjennomføring er veldig bra. Spesielt morsomt er det å se hvor overraskede folk blir, og hvordan enkelte hiver seg på med en gang, mens andre nøler. Vi kan rett og slett lære mye om mennesker i disse filmene. Jeg liker hele serien, men aller best liker jeg «Piano Stairs».


– Til slutt vil jeg dra frem et eksempel fra egen bransje. Det digitale produktstudioet ustwo har utviklet konseptet Wayfindr i samarbeid med Royal London Society for Blind People (RLSB). Wayfindr gjør bruk av mobilen og beacons for å skape en ny og åpen standard for naviasjon for blinde og synshemmede. I desember 2015 fikk RLSB 1 million dollar fra google.org for å videreutvikle Wayfindr. Jeg syns prosjektet er et inspirerende eksempel på hvordan ny teknologi kan brukes til å skape verdifulle digitale tjenester, og skulle gjerne ha vært med på det selv.


Hvem vil du sende Kudos-stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg har lovet å sende stafettpinnen ut av NoA, og sender den også ut av byråverdenen. Det trykte mediet og bokbransjen utfordres av digitalbransjen. Jeg syns derfor det er interessant å høre fra den kanten, og sender stafettpinnen til en bra dame i bokbransjen: Silje Tretvoll, markedssjef i Oktober.