Kudos i grenseland

Endre Berentzen synes mye er vakkert, frekt og tøft, men lar seg sjeldent imponere. Her viser han oss noen arbeider som gjør nettopp det.

78725 d0629 original
Ny logo og identitet for Oslo Bysykkel, av Heydays.

Designer i ANTI Bergen: Endre Berentzen.

Endre Berentzen

er designer og kreativ leder i ANTI Bergen, et datterselskap av ANTI – som er spesialisert innen strategi, identitetsdesign & merkevareutvikling. Endre har en allsidig bakgrunn som foruten designutdannelsen inkluderer psykologi og forbrukeratferd, arbeid i snekkerbedrift, aktiv lefling med arkitekturen og lederutdannelse fra forsvaret. ANTI Bergen ble historiske da de som første europeiske byrå nord for Tyskland, tok hjem Grand Prix i design under Cannes Festivalen i 2014 for identitetsjobben og merkevarekampanjen til «Festspillene i Bergen». Jobben ble ytterligere tildelt Grand Prix i Red Dot, 2 Gull i ADC Global, Gullblyant i One Show og Best of Show i European Design Awards m.fl.

– Takk Bjørn Gunnar og Anders – respekten er gjensidig!

– Dette var vanskeligere enn jeg trodde det skulle være! Det er mye arbeid jeg synes er pent, vakkert, classy, frekt, rått og direkte tøft der ute, men jeg lar meg sjeldnere virkelig imponere. I en tid hvor volumet av nye jobber som treffer markedet er skrudd til 11 er det vanskelig å holde følge og, i like stor grad vanskelig å skape noe som er virkelig unikt. Det meste er gjort hva gjelder form og kommunikasjon, og spillerommet vi har for nyvinning handler gjerne mer om opplevelsen og de nye mulighetene teknologiske framskritt gir oss.

– Artificial Intelligence er ikke lenger science fiction, men på full vei inn i våre liv og vil omsider bli selve personifiseringen av merkevarene. Vi er ikke der at dette fungerer knirkefritt enda – Microsoft prøvde tidligere i år på Twitter og gikk skikkelig på trynet…

Microsofts AI, Tay

– …Siri er ikke den skarpeste kniven i skuffen selv om hun glimter til med illusjonen av humor innimellom – teknologien har et stykke å gå. Men vi bør allerede nå ta inn over oss hvilke systemer som påvirker oppfattelsen av personlighet og hvilken rolle design og reklame vil få i denne sammenhengen. Fremtiden er ikke en av enkeltstående budskap og låste visuelle uttrykk, men dynamiske løsninger og utvikling av karakterer med alle sine små særegenheter.

– I denne sammenheng vil jeg dra frem en norskprodusert jobb som etter min mening ikke har fått nok heder. Heydays sin identitetsjobb for Oslo Bysykkel er et slikt designprosjekt som er fremtidsrettet. En jobb som er mye mer verdifull enn den litt søte og humoristiske identiteten mange ser den som. Denne jobben evner faktisk å gi assosiasjonen av personlighet til syklene og de digitale kontaktpunktene, som er en relativt vanskelig oppgave for en grafisk identitet uten videre hjelp fra reklame, pr og resten av bransjen.


– Når vi først snakker om digital nyvinning synes jeg det er verdt å dra frem en internasjonal jobb jeg først så for tre år siden og som jeg fremdeles i dag går tilbake til for inspirasjon. En imponerende miks av roboter, programmert koreografi, projeksjonskartlegging og sist men ikke minst mennesket i likeverdig interaksjon – den siste lille biten i puslespillet som gir hele magien. Bot n Dolly sin Box video er et fantastisk stykke liveinnspilling som jeg ser for meg man kan finne på de store teaterscenene om ikke så mange år i samspill med profesjonelle dansere og skuespillere.

– Teknologi, skuespill, kunst, film, design med mer, Lernert & Sander opererer i grenselandet og er en kreativ duo jeg aldri blir lei av. De evner fremdeles å overraske med sine sære påfunn – en suksessfaktor for viral spredning. Hvis du ikke allerede som meg er fan av Lernert & Sander anbefaler jeg deg å bruke siste halvdel av fredagen (der du ikke gjør noe allikevel) til å se igjennom en del av filmene deres. Men her er en til å begynne med. En musikkvideo for tre låter som du når som helst kan bytte mellom.

– Som en motvekt til teknologien og digitaliseringen av kjøpsopplevelsen vil jeg trekke frem en siste jobb som går rett mot strømmen, har gjort det i mange år og gjør det med kjempesuksess. Aesop har virkelig skjønt rollen til design relatert til opplevelsen av kvalitet. Fokuset ligger i detaljene, på taktile kvaliteter og unike opplevelser. Dette er den type jobber som virkelig imponerer meg: Kompromissløst fra produkt til profil og emballasje helt ut i butikkinteriør og service – med en forståelse av hele økosystemet som må til for sukksessfull merkevarebygging. Designet er stramt, men oppfattes aldri kjedelig da miljøet det står i forandrer seg fra butikk til butikk. Ved å gi noen av verdens beste arkitekter enormt spillerom har Aesop klart å skape en retailopplevelse som nærmer seg – og til tider går forbi – den man får i et kunstgalleri eller et spa. Denne opplevelsen får du ikke i en webshop og det er nettopp dette som gjør at det går bra for Aesop. Denne siden er satt opp av Aesop etter enormt trykk fra publikum etter en oversikt over alle de unike butikkmiljøene og dets historie.

– Når vi først snakker om Aesop og rom som merkevare ønsker jeg å sende videre stafettpinnen til Peter Girgis hos Snøhetta som jeg jobbet med på DNB profilen, som blant annet har gjort dette prosjektet for nettopp Aesop. Sinnsykt flink fyr som jeg håper jeg får muligheten til å jobbe igjen med.

– Har hørt rykter om at videoer med katter skal være populært så her er en aller siste fra meg. Nyt «Manon» av Lernert & Sander X De Jeugd Van Tegenwoordig.