Håndverker og nerd

Bjørn Rybakken, partner og kreativ leder i Cretalux holder ukens stafettpinne. Han kunne godt tenke seg mer av de lange og gjennomarbeidede tankene blant de utallige jobbene som vi ser i dag.

Bjørn Rybakken er partner og kreativ leder i designbyrået Cretalux. Bjørn har i over 40 år arbeidet med utfordringer omkring kommunikasjon, visuell identitet og design. I tillegg til å ha mottatt en lang rekke priser og utmerkelser, har han også skrevet bøker om faget, blant annet «Visuell identitet» og «Formsans og design».

– Takk til min kjære sønn Daniel, dobbel Compasso d’Oro-vinner, for stafettpinnen. Hvordan skal man gripe det an? Det finnes utallige fantastiske arbeider og talenter der ute. Noen sprudler over av ekspressiv visualitet, mens andre bærer nerdens fremste egenskaper, evnen til å pløye dypt og tålmodig i den underligste muld. Verden er full av kortpustede tankerekker, nærmest i sanntid, men det verden også trenger er de lange tankene. De gjennomarbeidede og fullstendige. De menneskene jeg kjenner med den største tålmodigheten er alle håndverkerne jeg har møtt og vokst opp med. De kjennetegnes kanskje best ved deres reaksjon hvis et par ukers arbeid mislykkes eller faller fra hverandre. Etter et par milde banneord ender det med den positive reaksjonen av at «nå har vi lært noe nytt, og som vi slipper å gjøre neste gang …».  

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Inspirasjon i arbeidet kan hentes fra alt som både tilfeldig og bevisst fanges opp av vårt sanseapparat og vårt intellekt. Det er ofte de tilfeldige hendelsene som, sammen med det planlagte, avføder de mest interessante og kreativt stimulerende oppdagelsesreisene. I Cretalux innprenter vi det å oppsøke slike tilfeldige hendelser, kanskje ved å ta en omvei fremfor en snarvei, eller se et tv-program man i utgangspunktet ikke hadde tenkt å se. Det bringer oss til saken:

– Overtyrer kan både være vakre og ettertenksomme. Deres hovedrolle er imidlertid å ta publikum ut av en travel hverdag og sette deres sanselighet i stand til fullt og helt å nyte det som skal komme. Akkurat den samme funksjonen som forteksten til en film eller tv-serie. Vi har i de siste årene sett mange eksempler på dette i sjangeren nordisk noir, som spenner fra «Broen» til «Bedrag». Jeg mener at Yngve Aasen og Harald Fossen, som står bak vignetten til NRK-serien «Nobel», fortjener all mulig kudos. Den gjør at du fort glemmer både sportsrevy og QuizDan. Den skaper en sitrende spenning og forventning, samtidig som den setter den visuelle og lydmessige tonen for det du skal oppleve. Som det beste design, de beste reklamefilmene, de beste låtene og de beste historiene, tåler den å repeteres. På latin heter det «identidem», igjen og igjen, og det er der ordet identitet kommer fra.

Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg regner meg selv både som håndverker og nerd. Selv om jeg har utallige andre interesser, er det én som har fulgt meg helt fra barndommen, det å bygge saker og ting. En slow motion oppfinnerbestefar, en ettertenksom snekkerverkstedonkel og en flegmatisk finmekanikerfar gjorde at jeg raskt lærte at alt man kan tenke på også kan bygges. Likevel var realismen i plastbyggesettene det som etterhvert fengslet meg mest. Særlig da Airfix og Revell fikk en japansk konkurrent, Tamiya. Mine utenlandskudos går til Tamiya. Ikke bare fordi de lager verdens mest nøyaktige byggesett, men også fordi Tamiyas visuelle identitet kompletterer alle deres helstøpte egenskaper. Helt fra 70-tallet har deres kataloger, byggeanvisninger og pakningsdesign satt standarden for folk som har filigran nøyaktighet som en dyd. Hos Tamiya, som hos Apple og Bang & Olufsen, sitter design og presentasjon i ryggmargen, og de evner å formidle det ned til minste detalj. Vanligvis kaster man en utgått katalog, men ikke i disse tilfellene. Dette gjelder alt, men dessverre ikke hjemmesidene )-:  

Tamiya-esker fra tidsrommet 1977 til 2012

 

Hvem vil du sende Kudos-stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg skulle svært gjerne sendt stafettpinnen videre til noen av våre kjære kunder. Design laget for egen regning er én ting, men samarbeidsprosjekter med dristige og oppegående kunder gir en spesiell tilfredsstillelse. «It takes two to tango», men når det er sagt så er ingen glemt hvis ingen blir nevnt. Jeg velger derfor å sende pinnen videre til de to som er kreditert for Nobel-vignetten, Yngve Aasen og Harald Fossen. Fortekster for filmer, omslag på bøker og hunder man ikke skal skue på hårene blir bare viktigere og viktigere i vår postalfabetiske og rehieroglyfe tidsalder. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.