Oslo Fashion Week får designslakt

Bates' grafiske profil og interaktive løsning for OFW 08 får så hatten passer og vel så det i designbloggen kjeft a!? Ikke for å tyne reklamebransjen, men som et «spark i ræva til de som virkelig burde se nytten av god design, og fremme dette på best mulig måte.»



Det er Kjeft a!?-bloggeren Reyo som tar et verbalt oppgjør med logo, typografi og nettløsningen til årets Oslo Fashion Week 08. Han mener profilen er ustrukturert og uten sjel, og at typografien rett og slett er et eksempel på dårlig håndverk.

Et moment i kritikken er at OFW har valgt et reklamebyrå til å gjøre jobben, i stedet for et designbyrå. Han skriver:

«Reklamebyråer er, satt på spissen, ingen eksperter på design. Vi vet alle at Norge har egne designbyråer som kan gjøre en slik jobb mye bedre. Jeg tviler også på at det er mangel på penger som fører til prioriteringen og valget av et slikt byrå. Reklamebyråer er ikke akkurat kjent for å være billige, og hele jobben som er gjort vitner om hastverksarbeid og dårlig prioritering fra flere kanter.»

Les hele blogginnlegget her.

D2, Dagens Næringslivs avdeling for visuell kultur og dyre pryler, har snappet opp saken og konfrontert OFW med kritikken. Daglig leder for OFW, Anniken Vear, tar ikke bloggeren – som er utdannet grafisk designer fra Central Saint Martins i London og som til daglig jobber med formgivning – på alvor.

– Egentlig har jeg ingen kommentar til det. Vi stiller oss helt likegyldig til hva de synes. Det er jo en blogg, og kommentarene til bloggere er gjerne personlige, og ikke basert på en profesjonelt grunnlag. Jeg er grafisk designer selv. Bloggere kan få lov til å blogge hvor som helst, sier hun noe kryptisk til D2.no.

Les hele D2-saken her.

Hva mener du?