Retail i 2010

Markeds- og kommunikasjonsbransjen er i stadig endring, både grunnet finanskrise og fremveksten av nye typer medier. Dette har DDBs Hans Petter Stub gjort seg noen tanker om.



Den siste tiden har det vært flere innlegg her om tradisjonell markedsføring, merkevarebygging og bruk av sosiale medier. Enkelte innlegg er noe unyanserte, og nærmest panegyriske i sin nesegruse beundring av sosiale medier som en «cure all» for markedsførere. Med fare for å bli stemplet som reaksjonær, ønsker jeg å nyansere debatten. Nye medier er bra, men det er ikke dermed sagt at alt man har gjort før er dårlig. Fremdeles er det en kombinasjon av tradisjonelle og nye kanaler som er å anbefale for de aller fleste.

Sosiale medier er på mange måter et paradigmeskifte i bransjen. Man kan med rette si at sosiale medier har vist seg å ha sterk innflytelse på hvordan kunden interagerer med merkevarer og produkter. Samtidig er effekten til tider noe overdrevet. Riktig nok kan mange vise til imponerende resultater (i hvert fall imponerende oppmerksomhet) for ulike virale kampanjer og bruk av sosiale medier, men det er ikke dermed sagt at det fungerer for alle, og på ingen måte hver gang.

Når 30.000 timer med video lastes opp på YouTube hver dag sier det seg selv at det skal en del til for å nå gjennom med sitt budskap. Og når selv tanten min skriver blogg, da blir det ikke mange lesere per blogg her i verden.

Sosiale medier fremheves som en kanal som «endelig» har skapt en arena der kunden kan involvere seg i produkter. Retailbransjen vil nok hevde at det er et kjærkomment tillegg. For de fleste produkter skjer den tetteste innvolveringen fortsatt ved kjøpsøyeblikket i butikken, og det er der kommunikasjon i størst grad kan bidra til å skape en positiv ekstraopplevelse.

Augmentet Reality prøverom for t-skjorter er spennende det, men det er ikke i nærheten av å skape samme involvering som det å prøve en ekte t-skjorte. I et prøverom. I en god gammeldags butikk. Anbefalt av et levende menneske. Å følge Steinar J. Olsen på twitter skaper positiv oppmerksomhet, men skal jeg ha en jakke fra Stormberg vil jeg prøve den først.

Å la være å ta i bruk sosiale medier er en dårlig strategi. Men å gå bort fra tradisjonelle kanaler er for de aller fleste en like dårlig strategi. Fremdeles er det slik at 70-80 prosent av alle kjøp besluttes i butikken. Dette er for viktig til å ignorere. Og husk, det er ikke så lenge siden man anbefalte å styre store deler av markedsbudsjettet til Second Life …

Hans Petter Stub, rådgiver i DDB Oslo og juryformann i Retailprisen.