Åpent brev til styringsgruppen i Reklame for Alvor

12 kjente bransjefjes oppfordrer beslutningstakerne bak Reklame for Alvor om å delta i kampen for miljøet.

Reklame for alvor har alltid vært et viktig bidrag fra vår bransje til å sette viktige saker på kartet. Og svært ofte har det vært små organisasjoner, som ellers ikke ville hatt stor mulighet til å bli sett eller hørt, som har fått midlene. Det har vært deres mulighet til å nå ut til folk flest.

Likevel vil vi med dette be styringsgruppen i Reklame for Alvor om å endre reglene i år. For i år burde midlene gå til den saken som er den viktigste for oss alle akkurat nå. Og som trenger at alle gode krefter trekker sammen for å få resultater.

For ikke lenge siden ble Klimakur 2020 lagt fram. Deres mandat har vært å komme fram med tiltak som skal gjøre det mulig for oss å redusere de norske CO2 utslippene med 15-17 millioner tonn fram til 2020.

Som en representant sa på radioen her forleden: Vi har kommet med enkle tiltak som alle kan gjøre og som koster svært lite. Og vi har kommet med forslag til tiltak som er svært dyre og som kan bli veldig upopulære.

Vi vet alle hva som vil bli det største hinderet for å få gjennomført disse tiltakene: Folk flest. Deg og meg.

Vi mener ikke med dette at det er KlimaKur 2020 som skal få Reklame for Alvor. Men vi mener at Reklame for Alvor akkurat nå kan og bør brukes til å skape forståelse i det norske folk for at vi er nødt til å gjøre store endringer. At vi faktisk er nødt til å forandre våre holdninger og vår adferd - både for å redusere vårt forbruk av jordens ressurser, og for å lære oss til å forbruke på andre måter.

Stine Sofie Stiftelsen, WayBack , Barnevakten m.fl. har alle vært fortjente mottakere av RfA-midlene. Men å gi RfA til en slik organisasjon i år, uansett hvor viktig «saken» deres er, vil være å lukke øynene for den muligheten vi har akkurat nå til å bidra til å løse det Erik Solheim på Dagsrevyen kalte vår generasjons største oppgave.

De kravene som vil komme til endret og redusert forbruksmønster, og tro ikke noe annet enn at de kommer, vil få store konsekvenser for oss og vårt fag, i årene framover. Vi utfordrer derfor styringsgruppen i Reklame for Alvor til å ta dette på alvor.

Gi Reklame for Alvor til en organisasjon eller flere organisasjoner som jobber for dette. Eller ikke gi det til noen organisasjon, men brief alle byråene på en kampanje som skal gjøre det enklere for politikere og andre å gjennomføre de tiltakene som er nødvendig. Ha gjerne «Kloden» som avsender dersom det er riktig. Eller ha oss selv som avsender. Vi som er selv turboen på forbrukersamfunnet. Dere finner sikkert en god løsning på dette.

Men gjør det. Gjør det fordi det er en av de største utfordringene vi står foran. Gjør det fordi det vil skape en intern debatt i vår bransje som kanskje er like viktig som resultatene en slik kampanje i seg selv kan oppnå. Gjør det fordi klimaskeptikerne ser ut til å ha fått farlig mye plass i pressen i det siste.

Gjør det fordi det er det eneste rette å gjøre akkurat nå. Vær så snill.

Petter Gulli, Carat
Erik Heisholt, TBWA
Ingebrigt Steen Jensen, Alle Gutta
Fred Hauge, DDB
Eldar Skylstad, Carat
Annette Krizat, McCann
Jeppe Kristoffersen, McCann
Eirik Sørensen, Dist
Finn Christian Eidam Knudsen, Dist
Tom Andersson, Suddenly Oslo
Mathias Friis, Mediafront
Frederik Horn, Verdens Sterkeste Mann

Det er også opprettet en Facebook-gruppe i forbindelse med appellen.