Ikke la enkeltgrupper få monopol på Reklame for alvor!

Det er flott at Gunnar Swensen hever fanen høyt for å bevare Reklame for alvor slik konseptet er i dag: En garantist for at små organisasjoner også kan synes i et stadig mer komplisert og støyende mediebilde.

Reklame for alvor er ikke bare en edel begivenhet, den er også demokratibyggende. (og tryggende!) Reklame for alvor er for frivilligheten det samme som IKEA er for konsumentene: Å ha råd til å handle i butikken.

Kampen om kronene er nådeløs. Etter at spilleautomatene ble borte, mistet organisasjonene rundt 2 milliarder kroner i inntekter. Vel og merke primært de største organisasjonene. De har nå beveget seg ut på innsamlingsmarkedet og vi ser resultatet i form av ytterligere press i jakten på givere og støttespillere. Det er mye kannibalisme i ideell sektor, og de organisasjoner som ligger lengst ned i næringspyramiden tas hånd om av Reklame for alvor. Slik bør det fortsatt være.

I dag er det fullstendig overkill på miljø i alle kanaler og en tildelig av Reklame for alvor til miljøsaken vil ikke utgjøre noen forskjell i det hele tatt. De store, overordnede problemene rundt miljø, helse og bistand må selvsagt løses, men ikke av Reklame for alvor. Reklame for alvor har lenge hatt som praksis å hjelpe den ene organisasjonen som trenger det aller mest.

Dersom Reklame for alvor monopoliserer en bestemt gruppering kan dette lett skape presedens, og konkurransen vil miste både sjel og innhold til de sterkeste lobbyistene. Det er ingen tjent med.

Jan Olav Ryfetten er daglig leder i Stiftelsen Soria Moria