Ønsker du en ny kunde?

Å skille mellom digital og tradisjonell kommunikasjon er i beste fall naivt; En samkjøring vil radikalt øke effekten på kommunikasjonen.

I lang tid har formålet til et selskap vært krystallklar - å skape en ny kunde. PR og fremveksten av massemedia var de perfekte verktøyene for å skape merkevarevennlige konsumenter der markedsføreres oppgave stort sett har vært å overtale folk til å akseptere en idé eller råvare.

Vi har til nå operert i et samfunn hvor merkevarene har hatt nærmest full kontroll - inntil folk begynte å delta, distribuere og skape media selv.

Fundamentalt skifte
Vi lever i et stadig mer og mer sosialisert marked definert av teknologi, hvor folk stoler mer på hverandre enn på merkevarene. Det krever at man justerer på formålet; I dag handler det om å la kundene skape nye kunder.

Med andre ord er den viktigste jobben å ta vare på dine eksisterende kunder. Noe som er langt mer krevende, men som må til for at merkevaren skal klare å skape nye kunder fremover.

I dag lever vi i en relasjonsøkonomi der transaksjoner er et biprodukt av meningsfulle relasjoner. Relasjoner som er et resultat av tillit til merkevaren. Poenget er at vi hører mer på folk enn vi hører på fordummende repetetive annonsekampanjer.

Merkevarene har vært vant til å betale for å bli en del av folks liv, noe som ikke er spesielt effektivt lenger, isolert sett. Problemet, sett fra tradisjonelle markedsførere og merkevarers perspektiv, er at de ikke lenger har kontroll. Dette skiftet krever en helt annen tilnærming til markedsføring enn man har vært vant til.

Det er på tide å være interessert, og ikke bare interessant. Det er på tide å investere i strategier og løsninger som gjør at merkevaren har en relevant tilstedeværelse i markedet 365 dager i året, og ikke bare bruke penger på betalt medieplassering.

For å lykkes kreves tillit
Den tradisjonelle kampanjetankegangen har mistet sin relevans. Det samme med destinasjonsnettsiden. Det handler ikke om å drive folk til en bestemt nettside eller om å skape oppmerksomhet for merkevarens eksistens. Men om å drive merkevaren til folk. Det handler om at folk skal like seg selv og hverandre mer på grunn av merkevarens tilstedeværelse. Merkevarene har mye å tjene på å gå fra å bli en destinasjon til å bli en tilrettelegger av muligheter og hjelpe folk til å utvide sine horisonter. Trenger du en ekspert i sosiale medier til dette?

Det er folk, kundene dine, som er sosiale media eksperter. Og det er ikke noe digital vs tradisjonell markedsføring. Folks atferd online er i ferd med å bli fullt integrert med hvordan de interagerer offline. Hovedfokus er å finne ut av hva det er som forsterker og bygger identiteten til folk. Hvordan man kan klare å bygge meningsfulle relasjoner med folk. Finne ut av hvordan folk filtrerer informasjon og hvem det er som virkelig influerer og påvirker andre til å gå fra vurdering til handling. Skal merkevarer lykkes må de klare å skape tillit.

Hvordan skape tillit
Tillit er relatert til verdi. Hvis merkevaren gir folk noe av verdi gjentatte ganger, så er det mer sannsynlig at folk tror på at merkevaren virkelig bryr seg om dem. Derfor må vi hjelpe kunden til å få mer ut av produktene og tjenestene de eier.

Vi må forstå kundenes motivasjoner godt nok til å kunne tilby de noe som er så verdifullt at de deler det. Noe som hjelper folk til å uttrykke sin identitet, personlighet og verdier igjennom sosiale relasjoner. Og som hjelper folk til å opprettholde, styrke eller bygger nye relasjoner.

Enorme muligheter
Det er enorme muligheter for merkevarer i dag. For de merkevarene som går fra å se på det kundene skaper, samarbeider om å lage og deler til verden som en slags gratis ressurs som de kan utnytte, til å bygge økosystemer der alle deltagerne blir verdsatt, belønnet og beriket.

Det handler ikke om popularitet eller tilskuere. Det handler om å forsterke og berike grupper av folk som tror på din visjon - kunder, ansatte eller partnere. Det handler om å skape meningsfulle relasjoner med folk som fører til at grupper av folk frivillig velger å dele noe du tilrettelegger, med hverandre.

Atferd trumfer teknologi, det handler ikke bare om fysisk tilstedeværelse på f.eks Facebook, men om å aktivt være tilstede i markedet med en konsistent men alikevel fleksibel identitet. Ja, det er viktig å lytte, men enda viktigere å aktivere markedet.

Økt effekt
Start med å redusere betalt medieplassering med 50-75% og alloker midlene til å investere i strategier, plattformer og aktiviteter som gjør deg fortjent til en tilstedeværelse i markedet. Bruk de resterende 25-50% på å kickstarte, støtte opp om og forsterke samt opprettholde momentum i dine investeringer.

Vi må lage både kampanjer og plattformer, hvor det eksisterer et 100% samspill mellom digital og tradisjonell kommunikasjon, for å klare å aktivere markedet. Det å kjøre to separate løp her, er i beste fall naivt; En samkjøring vil radikalt øke effekten på kommunikasjonen. I verste fall mister merkevaren all troverdighet, og dermed tillit, som er så essensielt for å lykkes.

Klarer vi å kontinuerlig gi folk noe av verdi, vil folk ønske og godta merkevarens tilstedeværelse i sine liv. Og du har dermed lojale kunder som i dagens mer og mer sosialiserte markedsplass hjelper, og ønsker, å skaffe deg nye kunder.

Joakim Vars Nilsen er Kreativ Rådgiver i MediaFront.