Bullshitbingo fra Creuna

Gaute Engbakk i Creuna oppviser i sitt innlegg om reklame på Kampanje.com den mest imponerende kombinasjonen av bullshit bingo jeg har lest på lenge. I sitt innlegg som spenner fra byråkonkurranser til påstander om reklamens effekt er han innom de fleste begreper som gjerne forekommer i PowerPoint presentasjoner fra spesialistmiljøer med en skjult agenda og tydelig egeninteresse.

Uten å føre et eneste bevis, hevder Engbakk at "reklame" er uønsket, inneffektivt og avlegs. Kjære Engbakk - prøv å lansere et nytt nasjonalt dagligvareprodukt, en bilmodell eller en bredbåndsløsning basert på "anbefalinger fra venner" alene. Prøv å snu omdømmet og preferansen for Norges største bank eller den ukentlige innleveringen av lottokupongen basert på sosiale medier. Les DN i dag – og se nærmere på hvordan Kraft/Freia har økt sine markedsandeler betydelig siste år gjennom økte reklameinvesteringer og engasjerende onlineløsninger. Sammen! Realiteten og erfaringen fra et bredt spekter av merkevareannonsører er at god, innsiktsfull og engasjerende reklame fungerer suverent for å drive merkepreferanse og kjøp. Å inkludere kreative online konsepter og kundedialog i sosiale medier som en integrert del av kampanjeplanen er en selvfølgelighet, men sjeldent et selvstendig alternativ for aktører som vil nå sine mål.

Engbakks kortversjon av oppskriften på suksess er like generell og intetsigende som om den var skrevet på 80-tallet: "Forstå kunden, lag bra produkt, kommuniser uten å irritere - før og etter kjøpet". Han utelater elegant det faktum at gode, emosjonelle og engasjerende ideer alltid har påvirket forbrukerens interesse, og at det fortsatt er en gjenganger i nyere suksesscases.

Jeg kan anerkjenne oppfordringen til å inkludere og utnytte potensialet i digitale kanaler. Selv ser vi at stadig flere annonsører investerer mer i konsept og produksjon på nett i tillegg til TV/print/radio. Men inntil Creuna har dokumentert en nasjonal suksess på nivå med Volkswagen, Stabburet, Freia, TINE eller DnB NOR uten bruk av "reklame", anbefaler jeg å fare med mer enn bullshit og buzzwords.

(P.S. beklager at jeg i første utgave av innlegget brukte feil etternavn på Hr. Engbakk!)