Mensen Schmensen

Alt for ofte gjentar bind-reklamen ting som kvinner allerede vet så inderlig vel. Belys viktige temaer, fortell en historie som setter spor, vær aktuell og relevant, oppfordrer Jan Willy Skjølberg i reklamebyrået Daughter.

Fra tid til annen kommer jeg over reklame for truseinnelgg, tamponger og bind. Hva det sier om min mine interesser vet jeg ikke, for jeg er ikke i målgruppen. Ikke så rart, egentlig. Jeg er en mann.

Men jeg har et spørsmål: Hvorfor brukes det så mye tid og penger på å snakke om «når uhellet er ute»?

Alt jeg kan om mensen har jeg fra kvinner i mitt liv. Gjennom min lærer på ungdomsskolen, min lillesøster, mor, kjærester og venninner har jeg sett bilder, hørt fakta og historier om hormoner, sykluser og eggløsning. Jeg har lært at mensen kommer hver eneste måned, fra tidlig i tenårene, og varer 35-­40 år. Det er en god stund. Selv slapp jeg unna med ett år i militæret.

Hun trenger ikke dine råd

Stikker jeg hånden ned i en tilfeldig valgt kvinneveske finner jeg garantert et og annet truseinnlegg, noen bind og et­par løse tamponger. Om hun skulle være for uten er det alltid en annen kvinne som har noen til overs. Et slags underforstått nettverk «oss kvinner i mellom».

En gjennomsnittskvinne har 456 menstruasjoner i løpet av livet, som gir 2280 dager. Hun vet hvordan mensen ser ut og hun vet hvordan den lukter. Hun har lært seg å forholde seg til også denne siden av livet. Og det er både individuelt og unikt. Ingen andre kan mensen bedre enn hun selv.

Alle kvinner kjenner allerede sine utfordringer og behov rundt det å ha mensen. Hun trenger hverken hjelp til å sette ord på det eller se eksempler på situasjoner hvor det å ha mensen kan være en utfordring. Kvinner kan mensen.

Om hun lurer på noe spør hun sikkert en venninne, sin søster, sin mor eller leter litt på nettet. Dere trenger ikke snakk om mensen. Det er både kjedelig og er allerede ivaretatt av meg, henne selv, sammen med millioner av andre kvinner, og ikke minst, av internettet vi alle har i lomma. Mensen er ferdig snakka.

Si noe som er interessant

Men dere har noe hun allerede trenger, ene og alene fordi hun er en kvinne. Når dere først har henne i tale, si noe som er interessant, noe som er verdt å høre på. Noe viktig, noe større en det månedlige resultatet av eggløsningen. Gjerne noe som også er unikt for kvinner. Stå for noe, stikk en finger i et øye, skap debatt, forsvar noen som trenger det, eller løfte frem andre som ikke synes så godt. Belys viktige temaer, fortell en historie som setter spor. Vær aktuell og vær relevant.

Hva med de utfordringene kvinner i u-­land møter i forbindelse pubertet og sanitære forhold? Hvorfor ikke være en tydeligere stemme rundt skammen som er knyttet til å blø gjennom? Eller hva med stereotypier og kjønnsroller? Det er egentlig ingenting som tilsier at mensen bare er noe mor og datter kan snakke om. Far har også mye å bidra med. For eksempel.

Det er så mye annet som er interessant for en kvinne, også når hun har mensen. Kanskje dere i samme øyeblikk skaper en annen relasjon de tre andre ukene i måneden også.

En fin begynnelse er i alle fall å slutte å kalle mensen for et uhell.

Jan Willy,
Rådgiver i Daughter

PS. Ikke stikk hånden din ned i vesken til noen du ikke kjenner.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.