Nye virkeligheter

Som følge av ny teknologi og en medievirkelighet i rivende utvikling, har markedsførere store utfordringer i vente. Dette er første artikkel i en ny serie som kikker på både fallgruver og muligheter, skrevet av studenter hos Westerdals Oslo ACT.

Det blir stadig lettere å ignorere reklame. Å se reklamefilmer var før det mest naturlige å gjøre i reklamepausen; nå sitter man med Mac-en på fanget og iPhonen i hånden, parat til å skifte fokus før noen får sagt gulost er gulost. Og på nevnte dingser har stadig flere installert AdBlock som effektivt siler ut kommersielle budskap. 

I lys av dette kan den varslede bølgen av Virtual Reality, som etter sigende skal skylle over oss i år, ved første øyekast fremstå skremmende for reklamebransjen. De ivrigste VR-predikantene mener VR kan erstatte alle andre medier; film, TV, konserter, til og med internett i seg selv: Det snakkes om et metaweb, der internett blir et sted man drar til fremfor noe man scroller gjennom. Da tar det nok ikke lang tid før noen finner på en virtuell adblock. 

Virkeligheten modifisert

Og ser vi dypere i krystallkulen, kan VRs nære slekning Augmented Reality (AR) se enda dystrere ut for reklamebransjen. AR er på sikt ment å være et redskap man alltid har på seg, slik at man kan blande inn digitale elementer med den virkelige verden. Man skal kunne få opp Facebook-profilen til forbipasserende svevende ved siden av dem, eller spille Pac Man i Sofienbergparken med deg selv i hovedrollen; løpende etter gule sirkler som åpenbarer seg i synsfeltet ditt. En adblock på AR kan bety at selv ikke analoge medier er trygge. Når du passerer en reklameplakat, kan AR erstatte den med en hvit vegg, eller sensurere bort reklame mens du blar i en papiravis. 

Fyrer med ved

Men VR og AR representerer kanskje flere muligheter enn trusler for reklameverdenen. For det er  ikke nødvendigvis reklame i seg selv folk prøver å sile ut; de prøver bare å sile ut innhold som ikke føles relevant for dem.

Jeg merket selv denne trenden på smått ironisk vis, idet jeg gikk inn på Youtube for å se reklamefilmen der Nick Offerman drikker Lagavulin Whisky foran peisen. Jeg tok meg selv i å utålmodig vente på at femsekunderstimeren skulle tikke til 0, slik at jeg kunne skippe Define Shampoo-reklamen, og se reklamefilmen som jeg og millioner av andre mennesker oppsøkte frivillig. Vi er kanskje like mottakelig for reklame som før, men stiller større krav til at den skal engasjere eller underholde.

Kreativ doping

I så måte kan VR og AR være et drømmemedium for kreatører. Ikke bare åpner den for helt nye reklameformater som kan gi en kreativ vitamininnsprøytning; men den typen kommunikasjon som VR åpner for er av nøyaktig den sorten som treffer dagens forbrukere best: Kommunikasjon som kan oppleves, der folk selv kan delta, velge og utforske, fremfor å få noe servert.

For oss som utdanner seg i dag med mål om jobb som tekstforfatter, AD eller liknende, kan vår tid vise seg å bli den mest spennende tiden innen markedskommunikasjon på lenge. Med de nye teknologiene og medievanene følger det utfordringer, men også helt nye muligheter som venter på å bli utforsket. I denne artikkelserien skal noen av oss studenter synse om hvordan vi tror slike trender vil påvirke påvirkningsbransjene i årene fremover. Neste uke får vi høre fra Mats Abrahamsen, som skal fortelle om hvordan kunstig intelligens er noe som vil treffe oss raskere enn vi aner. 

Dette er skribentene

Axel Bjørne-LarsenAxel går andre året på tekstlinjen på Westerdals Oslo ACT. Han er spesielt interessert i hvordan reklame kan endre seg i takt med nye medievaner.
Rebekka Emilie Nord-VarhaugRebekka Emilie jobber seg gjennom en bachelor i Art Direction ved Westerdals Reklameskole, som hun fortsatt velger å kalle det. Hun har tidligere utdannet seg ved NKH innen reklame og merkekommunikasjon.
Julie Hjortland ValsøJulie fullfører siste året på Tekst og skribent ved Westerdals Oslo Act, og jobber for tiden hos Monster Digi med konseptutvikling og sosiale medier.
Mats AbrahamsenMats fullfører for tiden sin Bachelor i IT med Digital markedsføring på Westerdals Oslo ACT. Han brenner for å kombinere markedsføring med teknologi og analyse.





Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.