Unge hoder i åpent landskap

Hvordan kan dere kapre unge hoder? Gjennom å tilrettelegge for hva vi bryr oss om.

Kall oss hva du vil. Millennials eller generasjon prestasjon. Vi er trolig like menneskelige som alle generasjoner før oss, men vi forholder oss til en ny virkelighet, som langt ifra er slik den har vært før. Nå skal vi fortløpende ut på arbeidsmarkedet. For at det skal være enklere for dere arbeidsgivere å kapre oss, har jeg fått hjelp av mine klassekamerater Frida Sofie Slettvold og Ivar Nilsen, og skrevet ned noen nøkkelpunkter som er viktige i overgangen til voksenlivet.

Utvikling og ansvar

Vi bryner oss gjerne på komplekse problemstillinger og store oppgaver, og tar det ansvaret som kreves. «With great power comes great responsibility» er kanskje en klisjé, men det ligger sannhet i det. 

 Hvis du får ansvar ganske tidlig, viser det at de stoler på deg og at de har lyst å satse på deg, sier Ivar. 

Vi ønsker å bli inkludert og verdsatt i bedriften, ikke bare sitte for oss selv med helt individuelle oppgaver. Send oss gjerne på fagdager og konferanser. Man vokser ikke uten ansvar og utfordringer. Ikke vær redde for å gi oss det.

Ikke-giftig kultur

Vi er allergiske mot byråkrati, ikke bare i pollensesongen. Dette ser vi på som utdatert og unødvendig. Det er fint med bedrifter som ikke er handlingslammede, og at det er kort vei mellom påfunn og virkelighet. 

– Jeg føler det er viktig å ha en litt avslappet kultur. At det er rom for læring og utvikling. At lederne legger opp til at man ikke skal være redde for å komme med innspill og forslag til endringer, sier Frida. 

– Det er viktig å se alle, legger Ivar til.  

Psykologisk trygghet er en annen kritisk faktor. Google har faktisk funnet ut at psykologisk trygghet er hoveddynamikken i vellykkede team. Skal vi drive med mer enn trygge rutineoppgaver, må det være rom for å prøve og feile. Det er da de virkelige gjennombruddene kan komme.

Egenmarkedsføring

Hvis du ikke har gode nettsider og ikke er sosial i sosiale medier, kan det få oss til å se videre. 

– Vi leter jo etter informasjon. Informasjon vi har lyst til å lese. Ikke litt tekst på en nettside. Jeg har lyst til å se hva de gjør på kontoret, sier Ivar. 

Hvis dere lever av kommunikasjon og ikke klarer å kommunisere dere selv, viser det en dissonans. Hvis dere kaller dere innovative, men det ikke kommer fram, skurrer det også. Da er det bedre å være ærlige med oss, noe vi synes er helt innafor. Vi er alle mennesker, og bedriften består av mennesker (og kanskje noen roboter etter hvert). I tillegg vil vi jobbe et sted vi kan være stolte av. Det skal ikke være flaut å vise til nettsiden eller egne kanaler.

Lukket landskap

Er åpne kontorlandskap en våt drøm i moderne skandinavisk design? I praksis er det i alle fall belastende. Å ikke ha et sted å gjemme seg er slitsomt. Hvis man får tillit, trenger man heller ikke overvåkes til enhver tid. Jeg trenger i alle fall et nedtonet sted jeg kan gjemme meg av og til. Der jeg ikke ser andre og andre ikke ser meg. Dette er ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi følelsen av å bli overvåket kan være slitsom i lengden. Når man trenger å gjøre dypt arbeid som leder til de virkelige resultatene, er det smart å minske distraksjoner, da man kan risikere å bli dum. Man trenger pauser fra audibelt samt visuelt støy. 

– Jeg liker at det er en fellessone der man kan møtes, men at du føler at du kan jobbe uforstyrra. Ikke for mye lyd, ikke for mye ting som skjer rundt deg, påpeker Ivar.

En ny fase

Etter noen år med studier er mange av oss litt akademisk leie, og er gira på å bryne oss på det store målet: arbeidslivet. Arbeid er selvfølgelig et nødvendig gode for å kunne leve godt, men å i tillegg finne arbeid som er givende er et stort pluss. 

– Jeg vil føle at jeg er en del av noe, og å komme hjem fra jobbdagen og kjenne at jeg har gjort noe meningsfylt, legger Frida til.

Jeg håper dere tørr å satse på oss unge og nyutdannede, selv om vi ikke har all verdens erfaring enda. Vi håper og tror vi kan bringe med oss ny energi og moderne kunnskap.

Foto: «Lego Men» av Meg via Flickr. (C.C. 2.0)

***

Som følge av ny teknologi og en medievirkelighet i rivende utvikling, har markedsførere store utfordringer i vente. Dette er en artikkelserie som kikker på både fallgruver og muligheter, skrevet av studenter hos Westerdals Oslo ACT. Dette er skribentene:


Axel Bjørne-LarsenAxel går andre året på tekstlinjen på Westerdals Oslo ACT. Han er spesielt interessert i hvordan reklame kan endre seg i takt med nye medievaner.
Rebekka Emilie Nord-VarhaugRebekka Emilie jobber seg gjennom en bachelor i Art Direction ved Westerdals Reklameskole, som hun fortsatt velger å kalle det. Hun har tidligere utdannet seg ved NKH innen reklame og merkekommunikasjon.
Julie Hjortland ValsøJulie fullfører siste året på Tekst og skribent ved Westerdals Oslo Act, og jobber for tiden hos Monster Digi med konseptutvikling og sosiale medier.
Mats AbrahamsenMats fullfører for tiden sin Bachelor i IT med Digital markedsføring på Westerdals Oslo ACT. Han brenner for å kombinere markedsføring med teknologi og analyse.





Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.