Cannes: Tradisjonelle storkunder vant på print

Saatchi & Saatchi New York tok Grand Prix for en annonseserie for Procter & Gamble. Flere storkunder som Unilever og Masterfoods hentet også gull. Et vannskille mente juryen.

10360 ae2ff original
10361 381a7 original
10362 37b61 original

Ifølge juryen er tiden forbi da byråene kunne operere i to parallelle virkeligheter; èn der man laget konkurransejobber og en der man laget jobber for kundene. Årets vinnere avliver ifølge dem selv myten om at det er vanskelig å vinne priser for store kunder i lite sexy kategorier, denne gangen med en Grand Prix-vinner i kategorien «Household: Cleaning Products» som selve beviset. Flekkfjerningsannonsene gikk rett hjem hos juryen og fikk ros for en enkel idé og enkel løsning.

– Det handler om å premiere de jobbene som er umiddelbare og som viser at et tradisjonelt medium som printannonsen ikke står i veien for nye og friske ideer, mente juryformann Bob Scarpelli, kreativ leder for DDB Worldwide. Han understrekte også at vinnere i Cannes blir toneangivende for hva som vil bli laget i i tiden fremover, og at det derfor var et poeng å premiere jobber som som ikke bare har stått på trykk en eneste gang for å kunne sendes inn i konkurranser.

6984 annonser har blitt vurdert, og av disse fikk 12 gull, 24 sølv og 36 bronse. Ingen norske jobber ble premiert, heller ingen fra Skandinavia.