Cannes: Tradisjonelle storkunder vant på print
Saatchi & Saatchi New York tok Grand Prix for en annonseserie for Procter & Gamble. Flere storkunder som Unilever og Masterfoods hentet også gull. Et vannskille mente juryen.
Ifølge juryen er tiden forbi da byråene kunne operere i to parallelle virkeligheter; èn der man laget konkurransejobber og en der man laget jobber for kundene. Årets vinnere avliver ifølge dem selv myten om at det er vanskelig å vinne priser for store kunder i lite sexy kategorier, denne gangen med en Grand Prix-vinner i kategorien «Household: Cleaning Products» som selve beviset. Flekkfjerningsannonsene gikk rett hjem hos juryen og fikk ros for en enkel idé og enkel løsning.
– Det handler om å premiere de jobbene som er umiddelbare og som viser at et tradisjonelt medium som printannonsen ikke står i veien for nye og friske ideer, mente juryformann Bob Scarpelli, kreativ leder for DDB Worldwide. Han understrekte også at vinnere i Cannes blir toneangivende for hva som vil bli laget i i tiden fremover, og at det derfor var et poeng å premiere jobber som som ikke bare har stått på trykk en eneste gang for å kunne sendes inn i konkurranser.
6984 annonser har blitt vurdert, og av disse fikk 12 gull, 24 sølv og 36 bronse. Ingen norske jobber ble premiert, heller ingen fra Skandinavia.