DnB Nor valgte DDB

Etter det som trolig er 2007s lengste byråkonkurranse har DnB Nor valgt DDB som sitt nye reklamebyrå. Vi er veldig glad for det, er du gærn´, sier byråleder Roald Ankerstad.



DnB Nor har i et helt år jobbet med å velge seg nytt reklamebyrå. Oppdraget har nå gått til DDB, som skal jobbe med personmarkedet for bankkonsernet.

– Vi er veldig glad for det, er du gærn´. Det er Norges største finanskonsern og Norges største bank. Så vi er kjempeglade for å bli valgt. Det betyr mye for oss. Nå er vi allerede i gang med å jobbe for dem. Så mye mer kan jeg ikke si. Men det vil vel åpenbare seg i februar måned, sier Roald Ankerstad i DDB til Kampanje.

Byrålederen i DDB kan kun røpe de første aktivitetene det er snakk om er produktorienterte. Senere skal reklamebyrået og oppdragsgiveren vurdere den totale rekameplattformen for merkevaren DnB Nor.

Kom sent inn
Ankerstad var ukjent med at bankkonsernet hadde jaktet på nytt reklamebyrå siden januar i 2007.

DDB ble først involvert i november.

Var det DnB Nor som tok kontakt med dere?
– Vi fikk en henvendelse fra dem ja, sier Ankerstad.

Ankerstad tar dette som et tegn på at banken nå ønsker å stå frem som en tydeligere og mer spenstig annonsør.
– Det er et interessant signal at DnB Nor velger et av Norges mest kreative byråer. På samme måte som da Nordea valgte Try Reklamebyrå, sier dette noe om ambisjonsnivået. Så blir det opp til oss å levere så gode jobber som mulig. Det er en stor forpliktelse og store oppgaver som nå ligger foran oss, sier Roald Ankerstad.

«En del å gå på»
DDB har utilsomt hatt et godt år når det gjelder priser, hvor de senest var Epicas mestvinnende byrå totalt med tre gull blant over 5.600 innsendte bidrag. Roald Ankerstad er ikke i tvil om at det er forbedringspotensiale for DnB Nor sin reklame.

– Vi synes DnB Nor er spennende kunde også ut i fra størrelsen og det store antall kunder. De har nok en del å gå på når det gjelder å kommunisere tettere og spissere i markedet. Men det er noe som gjelder hele bransjen, sier han.

Jobbet med flere byråer
De siste årene har bankkonsernet benyttet seg av flere reklamebyråer. De seneste kampanjene med «firetretoen» med blant andre Pia Tjelta og Nicolai Cleve Broch var utformet av Republica.

Da DnB NOR ble dannet, gjennom sammenslåingen av Sparebanken Nor og Den norske Bank, var det Dinamo og McCann som fikk oppdraget på deling.

Domino-effekt
Dermed fortsetter bankmillionene å flytte på seg i det norske reklamemarkedet for det har vært mange omrokkeringer i reklamebransjen når det gjelder de lukreative bankkontraktene den siste tiden.

Try vant den nordiske kontrakten til Nordea, og dermed måtte deres kunde gjennom ni år, Sparebak 1, finne seg nytt byrå. Sparebank 1 valgte Dinamo.

Samtidig har DnB Nor vært hos flere byråer de siste årene, hvor blant andre Dinamo har hatt ansvar for deler av kontoen. Nå har DnB Nor altså valgt DDB som reklamebyrå for personmarkedet.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.