Fakker kriminelle via reklameplass

I USA har FBI ingått en avtale med Clear Channel der digitale reklameboards blant annet skal skal brukes til å etterlyse kriminelle.

Avtalen innebærer at FBI kan sende ut de de kaller «most wanted»- og «hotpursuit»-meldinger via Clear Channels nettverk av digitale reklameboards. Målet er at informasjonen om etterlyste kriminelle eller saker som angår sikkerheten til befolkningen, skal nå frem til svært mange, svært raskt. I tillegg er det meningen å bedre informasjonsflyten og at de etterlyste blir så godt eksponert at sjansen øker for at noen kjenner vedkommende igjen og tar kontakt med politiet, melder MediaGuardian.



Gode resultater Foreløpig har systemet vært testet ut i Philadephia, men med svært gode resultater. Tre kriminelle ble raskt arrestert etter etterlysninger via reklameboardsene, og i den utvidede avtalen vil tilsvarende beskjeder vises på 150 digitale skjermer i rundt tjue amerikanske byer.

– Philadelphia var et imponerende eksempel på hvordan ny teknologi kan bidra til å bekjempe kriminalitet, sier en representant fra FBI til den britiske avisen. Han understreker at en annen fordel ved å etterlyse kriminelle via reklameboards, er at det blir enklere for tipseren å forbli anonym.

Tidligere har Clear Channel også lånt bort plass for å informere innbyggerne i Minneapolis om en bro-kollaps, en beskjed som kom ut bare femten minutter etter det inntrufne. Clear Channel spår at denne måten å nå folk på vil bli mer vanlig i årene som kommer.

– Etter hvert dekker de digitale nettverkene hele landet, og de vil bli uunværlige verktøy for å nå frem til mennesker på reisefot med viktig informasjon om lokale ulykker og unntakstilstander, samt saker som vedrører nasjonens sikkerhet, sier Paul Meyer, toppsjefen i Clear Channel.