Kåret til fjorårets beste: Wieden+Kennedy

Den uavhengige reklamekjeden Wieden+Kennedy har blitt kåret til Global Agency of the Year av bransjepublikasjonen Adweek.



W+K har vunnet kåringen «på grunn av sin evne til å vokse med sin uavhengige ånd intakt, sine strategiske lederkultur og dets kulturelt relevante, tungt prisbelønte arbeid», ifølge Adweek.

W+K kom på kartet på åttitallet med sitt legendariske arbeid for Nike, payoffen «Just Do It» inkludert. I dag har byrået kontorer i New York City, London, Amsterdam, Shanghai og Tokyo, og planlegger å åpne nytt kontor i Delhi, India.

Ifølge en av de globale toppsjefene, Dave Luhr, er vinneroppskriften 1/3 Wieden-kultur, 1/3 DNA fra vertsbyen, samt 1/3 av personligheten til den som leder byrået – og så er det bare å riste.

I 2007 har byrået kjørt på åtte sylindre, med arbeid for Coke Zero og Wybora Vodka (Amsterdam), Nike og Google (Bejing, Tokyo), Visa og FIFA (London) samt mange andre større kampanjer rundt om i verden.

På minussiden tapte moderbyrået i Portland gromkunden Nike, men gjorde seg bemerket med kremarbeid for Coca-Cola (Grand Theft Auto-parodien avbildet i toppen av saken), Nike-filmen med Maria Shaparova i hovedrollen (vant «Best use of music» i Cannes), samt en veldig frisk relansering av Old Spice, med B-skuespiller Bruce Cambell i hovedrollen.

På spørsmål fra Adweek om hvor lenge byrået kan vokse før det går ut over kvaliteten, svarer Dan Wieden slik:

– Vi var dårlige da vi var små. Jeg lurer på hvor store vi må bli før vi blir skikkelig gode?!

Adweek har også kåret «US Agency of the year», som gikk til San Francisco-byrået Goodby, Silverstein & Partners.